VARFARIINIHOITO TYÖPAIKKAKOULUTUKSEN SAANEIDEN SAIRAANHOITAJIEN TOTEUTTAMANA PORIN PERUSTURVAKESKUKSESSA
Isotalo, Kristiina (2013)
Isotalo, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272743
Tiivistelmä
VARFARIINIHOITO TYÖPAIKKAKOULUTUKSEN SAANEIDEN
SAIRAANHOITAJIEN TOTEUTTAMANA PORIN
PERUSTURVAKESKUKSESSA
Isotalo, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Maaliskuu 2013
Ohjaaja: Kurittu, Kristiina; Olli, Seija
Sivumäärä: 45
Liitteitä: 3
Asiasanat: varfariinihoito, asiakkaan ohjaaminen, varfariinihoidon vastuualueet
__________________________________________________________________
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varfariinihoidon työpaikkakoulutukseen osallistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia tästä koulutuksesta ja heidän toteuttamastaan varfariinihoidosta. Koulutukseen osallistuneet sairaanhoitajat toteuttivat työssään varfariinihoitoa Porin Perusturvakeskuksen alueella. Tavoitteena oli, että opinnäytetyöstä saatuja tietoja voidaan hyödyntää Porin Perusturvakeskuksessa. Näiden tietojen avulla olisi mahdollista kehittää varfariinihoito-koulutusta ja tarvittaessa työyksikköjen toimintaa.
Aineisto koottiin kyselylomakkeen avulla sairaanhoitajilta, jotka työskentelivät Porin Perusturvakeskuksen alueella ja jotka olivat saaneet varfariinihoitoa koskevan työpaikkakoulutuksen. Kysely lähetettiin 25 sairaanhoitajalle (N=25), joista siihen vastasi 20 (n=20). Kyselylomakkeet käsiteltiin käyttäen taulukkolaskentaohjelmaa. Tuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla ja avoimista kysymyksistä kerrottiin suoria lainauksia.
Tuloksista kävi ilmi, että varfariinihoito-koulutuksen saaneet sairaanhoitajat eivät kokeneet tarvitsevansa lisäkoulutusta ja olivat tyytyväisiä nykyiseen koulutukseen. Työ oli muuttunut varfariinihoito-koulutuksen myötä vastuullisemmaksi ja vastuu oli lisännyt työn mielekkyyttä. Asiakasohjaus oli muuttunut perusteellisemmaksi ja sairaanhoitajat osasivat kertoa faktat asiakkaille koulutuksen jälkeen paremmin. Kun asiakasta ohjattiin varfariinin käytössä, ilmeni monenlaisia ongelmia. Ongelmatilanteita olivat muun muassa hoidon pitkäkestoisuuden ja INR-seurannan ymmärtäminen.
Olisi tärkeää saada tietää myös asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia varfariinihoidosta. Jatkossa voitaisiinkin tutkia, onko hoitajamallin myötä voitu vastata asiakkaiden tarpeisiin paremmin. Näiden tietojen perusteella voitaisiin kehittää varfariinihoitoa ja koulutusta myös asiakkaiden toiveiden mukaan. Olisi mielenkiintoista tutkia, onko Porin Perusturvakeskus saanut säästöjä uuden hoitajamallin myötä.
SAIRAANHOITAJIEN TOTEUTTAMANA PORIN
PERUSTURVAKESKUKSESSA
Isotalo, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Maaliskuu 2013
Ohjaaja: Kurittu, Kristiina; Olli, Seija
Sivumäärä: 45
Liitteitä: 3
Asiasanat: varfariinihoito, asiakkaan ohjaaminen, varfariinihoidon vastuualueet
__________________________________________________________________
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varfariinihoidon työpaikkakoulutukseen osallistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia tästä koulutuksesta ja heidän toteuttamastaan varfariinihoidosta. Koulutukseen osallistuneet sairaanhoitajat toteuttivat työssään varfariinihoitoa Porin Perusturvakeskuksen alueella. Tavoitteena oli, että opinnäytetyöstä saatuja tietoja voidaan hyödyntää Porin Perusturvakeskuksessa. Näiden tietojen avulla olisi mahdollista kehittää varfariinihoito-koulutusta ja tarvittaessa työyksikköjen toimintaa.
Aineisto koottiin kyselylomakkeen avulla sairaanhoitajilta, jotka työskentelivät Porin Perusturvakeskuksen alueella ja jotka olivat saaneet varfariinihoitoa koskevan työpaikkakoulutuksen. Kysely lähetettiin 25 sairaanhoitajalle (N=25), joista siihen vastasi 20 (n=20). Kyselylomakkeet käsiteltiin käyttäen taulukkolaskentaohjelmaa. Tuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla ja avoimista kysymyksistä kerrottiin suoria lainauksia.
Tuloksista kävi ilmi, että varfariinihoito-koulutuksen saaneet sairaanhoitajat eivät kokeneet tarvitsevansa lisäkoulutusta ja olivat tyytyväisiä nykyiseen koulutukseen. Työ oli muuttunut varfariinihoito-koulutuksen myötä vastuullisemmaksi ja vastuu oli lisännyt työn mielekkyyttä. Asiakasohjaus oli muuttunut perusteellisemmaksi ja sairaanhoitajat osasivat kertoa faktat asiakkaille koulutuksen jälkeen paremmin. Kun asiakasta ohjattiin varfariinin käytössä, ilmeni monenlaisia ongelmia. Ongelmatilanteita olivat muun muassa hoidon pitkäkestoisuuden ja INR-seurannan ymmärtäminen.
Olisi tärkeää saada tietää myös asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia varfariinihoidosta. Jatkossa voitaisiinkin tutkia, onko hoitajamallin myötä voitu vastata asiakkaiden tarpeisiin paremmin. Näiden tietojen perusteella voitaisiin kehittää varfariinihoitoa ja koulutusta myös asiakkaiden toiveiden mukaan. Olisi mielenkiintoista tutkia, onko Porin Perusturvakeskus saanut säästöjä uuden hoitajamallin myötä.