Joukkoistaminen ja sen hyödyntäminen huonekalualan yrityksessä : case: Isku-Yhtymä Oy
Kuokkanen, Susanna (2013)
Kuokkanen, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212476
Tiivistelmä
Internetin ja asiakkaiden osallistamisen merkitys on kasvanut yrityksen markkinoinnissa. Joukkoistaminen yhdistää nämä kaksi ilmiötä, sillä se on keino ottaa kuluttajat mukaan yrityksen toimintaan verkossa. Kuluttajat voidaan joukkoistaa esimerkiksi ongelmanratkaisuun tai jonkin tehtävän suorittamiseen palkkiota vastaan. Tuotesuunnittelu ja markkinointiviestintä ovat yleisiä joukkoistamisen osa-alueita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lukijalle kattava kuva joukkoistamisesta sekä siitä, miten siinä voidaan onnistua. Tätä varten teoriaosuuteen on kerätty tietoa muun muassa joukkoistamisen hyödyntämismahdollisuuksista, toteutuksen keinoista sekä hyödyistä ja riskeistä. Lisäksi työssä käydään läpi joukkoistamisen toteuttamisen vaiheet suunnittelusta projektin päätökseen saakka.
Teorian pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajalle, Isku-Yhtymä Oy:lle, toteutettiin joukkoistamiskampanja vuoden 2013 vaihteessa. Kyseessä oli kuluttajille suunnattu tunnusmusiikin säveltämiskilpailu, jonka voittaja ratkesi yleisöäänestyksellä. Toiminnallinen osuus koostuu kampanjan suunnitelmasta, toteutumisen kuvailusta sekä tuloksien kartoittamisesta.
Kampanjan ansiosta Isku sai kuluttajia miellyttävän tunnusmusiikin, jota yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Tunnusmusiikin tunnistettavuus parani, sillä monet kuulivat sen jo kilpailun aikana, ja he osaavat todennäköisesti yhdistää sen vastaisuudessa Iskuun. Kilpailun myötä saatiin aktivoitua ihmisiä toimimaan yhdessä Iskun kanssa, mikä auttaa yrityksen mieleen jäämisessä.
Teorian ja kampanjan perusteella voidaan todeta, että joukkoistaminen on hyvä keino saada tietoa siitä, mistä kuluttajat pitävät ja mistä eivät. Tämä säästää aikaa yritykseltä: samalla kertaa saadaan sekä itse tuotos että ihmisten mielipiteitä siitä. Monet ihmiset ovat halukkaita tuottamaan yritykselle materiaalia, kunhan vain joukkoistamisen markkinointi ja toteutustapa ovat kunnossa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lukijalle kattava kuva joukkoistamisesta sekä siitä, miten siinä voidaan onnistua. Tätä varten teoriaosuuteen on kerätty tietoa muun muassa joukkoistamisen hyödyntämismahdollisuuksista, toteutuksen keinoista sekä hyödyistä ja riskeistä. Lisäksi työssä käydään läpi joukkoistamisen toteuttamisen vaiheet suunnittelusta projektin päätökseen saakka.
Teorian pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajalle, Isku-Yhtymä Oy:lle, toteutettiin joukkoistamiskampanja vuoden 2013 vaihteessa. Kyseessä oli kuluttajille suunnattu tunnusmusiikin säveltämiskilpailu, jonka voittaja ratkesi yleisöäänestyksellä. Toiminnallinen osuus koostuu kampanjan suunnitelmasta, toteutumisen kuvailusta sekä tuloksien kartoittamisesta.
Kampanjan ansiosta Isku sai kuluttajia miellyttävän tunnusmusiikin, jota yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Tunnusmusiikin tunnistettavuus parani, sillä monet kuulivat sen jo kilpailun aikana, ja he osaavat todennäköisesti yhdistää sen vastaisuudessa Iskuun. Kilpailun myötä saatiin aktivoitua ihmisiä toimimaan yhdessä Iskun kanssa, mikä auttaa yrityksen mieleen jäämisessä.
Teorian ja kampanjan perusteella voidaan todeta, että joukkoistaminen on hyvä keino saada tietoa siitä, mistä kuluttajat pitävät ja mistä eivät. Tämä säästää aikaa yritykseltä: samalla kertaa saadaan sekä itse tuotos että ihmisten mielipiteitä siitä. Monet ihmiset ovat halukkaita tuottamaan yritykselle materiaalia, kunhan vain joukkoistamisen markkinointi ja toteutustapa ovat kunnossa.