Ympäristökasvatusohjelma viisi- ja kuusivuotiaille
Arrela, Tommi (2012)
Arrela, Tommi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2012
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303022828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303022828
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimivia välineitä ympäristökasvatuksen tekemiseen päiväkotiympäristössä sekä herättää lasten huomio ympäristöä ja sen suojelua kohtaan. Tuloksena syntyi viisi- ja kuusivuotiaille suunniteltu ympäristökasvatusopas, joka käsittää seitsemän toimintakertaa. Mukaan on pyritty ottamaan kaikki teemat, joilla ihminen voi vaikuttaa ilmaston lämpenemisen hidastamiseen.
Opinnäytetyön pääasiallisina tietoperustoina toimivat varhaiskasvatus, ympäristökasvatus sekä ilmaston lämpeneminen. Opinnäytetyöraportissa on yksityiskohtaisesti kuvattu ja arvioitu koko oppaan tuotantoprosessi lähtien suunnittelusta kohti valmiin materiaalin soveltamista sekä itsetuotetun materiaalin tuotantoa. Opinnäytetyön toteutusmenetelmä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jota tukivat sekä tutkimuspäiväkirjan pito että tiedon tuotannon menetelmänä toiminut ryhmähaastattelu.
Oppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman hauska ja selkeä sekä ohjelmasta helposti toteutettavaa. Osa materiaalista on tuotettu varta vasten tätä opasta varten, osa on muualta kerättyä. Lapset lähestyvät ympäristöteemoja lapsille ominaisten oppimistapojen avulla; leikkimällä, tutkimalla ja satujen kautta. Vaikka opas on yksittäisen päiväkodin toimeksianto, sitä voi soveltaa missä tahansa varhaiskasvatuksen kentällä.
Opinnäytetyön pääasiallisina tietoperustoina toimivat varhaiskasvatus, ympäristökasvatus sekä ilmaston lämpeneminen. Opinnäytetyöraportissa on yksityiskohtaisesti kuvattu ja arvioitu koko oppaan tuotantoprosessi lähtien suunnittelusta kohti valmiin materiaalin soveltamista sekä itsetuotetun materiaalin tuotantoa. Opinnäytetyön toteutusmenetelmä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jota tukivat sekä tutkimuspäiväkirjan pito että tiedon tuotannon menetelmänä toiminut ryhmähaastattelu.
Oppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman hauska ja selkeä sekä ohjelmasta helposti toteutettavaa. Osa materiaalista on tuotettu varta vasten tätä opasta varten, osa on muualta kerättyä. Lapset lähestyvät ympäristöteemoja lapsille ominaisten oppimistapojen avulla; leikkimällä, tutkimalla ja satujen kautta. Vaikka opas on yksittäisen päiväkodin toimeksianto, sitä voi soveltaa missä tahansa varhaiskasvatuksen kentällä.