Tutkimus nuorten aikuisten verkkokauppakokemuksista HAAGA-HELIAssa
Nurmi, Minna (2013)
Nurmi, Minna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303012822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303012822
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään HAAGA-HELIAssa opiskelevien nuorten aikuisten viimeisimpiä käyttökokemuksia verkkokaupoista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin verkkokauppojen ominaisuuksiin tutkimuksen kohderyhmä oli ollut tyytyväinen ja toisaalta taas, millaisia asioita verkkokauppojen tulisi kehittää, jotta niiden käytettävyys paranisi kuluttajan kannalta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään markkinoinnin osalta kuluttajakäyttäytymiseen ja kuluttajan ostoprosessiin sekä logistiikan osalta verkkokauppojen tilaus-toimitusketjuun. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin syksyn 2012 aikana. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat HAAGA-HELIAssa opiskelevat nuoret aikuiset, jotka ovat iältään noin 18–27-vuotiaita. Kyselytutkimus laadittiin Webropol- sivuston avulla ja se lähetettiin sähköisesti 500 opiskelijalle. Kyselylomakkeeseen vastasi 74 opiskelijaa ja vastausprosentiksi saatiin 14,8 %. Yksi lomake jäi käsittelemättä siinä esiintyvien puutteellisten tietojen vuoksi. Tutkimustulosten käsittelyyn käytettiin MS Office Excel 2007 – taulukko-ohjelmaa. Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin lähteinä oppikirjoja, sähköisiä artikkeleita sekä tutkimuksia.
Saatujen tutkimustulosten perusteella HAAGA-HELIAssa opiskelevien nuorten aikuisten viimeisimmät verkkokauppakokemukset olivat olleet pääasiassa positiivisia. Tutkimuksessa ilmeni, että verkkokauppojen toiminnassa on kuitenkin jonkin verran parannettavaa. Verkkokauppojen merkittävimmiksi kehityskohteiksi nousivat tutkimuksen perusteella kuluttajalle ilmaiset toimitus- ja palautuskulut, verkkokauppojen sivustojen käytettävyyden parantaminen sekä henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään markkinoinnin osalta kuluttajakäyttäytymiseen ja kuluttajan ostoprosessiin sekä logistiikan osalta verkkokauppojen tilaus-toimitusketjuun. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin syksyn 2012 aikana. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat HAAGA-HELIAssa opiskelevat nuoret aikuiset, jotka ovat iältään noin 18–27-vuotiaita. Kyselytutkimus laadittiin Webropol- sivuston avulla ja se lähetettiin sähköisesti 500 opiskelijalle. Kyselylomakkeeseen vastasi 74 opiskelijaa ja vastausprosentiksi saatiin 14,8 %. Yksi lomake jäi käsittelemättä siinä esiintyvien puutteellisten tietojen vuoksi. Tutkimustulosten käsittelyyn käytettiin MS Office Excel 2007 – taulukko-ohjelmaa. Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin lähteinä oppikirjoja, sähköisiä artikkeleita sekä tutkimuksia.
Saatujen tutkimustulosten perusteella HAAGA-HELIAssa opiskelevien nuorten aikuisten viimeisimmät verkkokauppakokemukset olivat olleet pääasiassa positiivisia. Tutkimuksessa ilmeni, että verkkokauppojen toiminnassa on kuitenkin jonkin verran parannettavaa. Verkkokauppojen merkittävimmiksi kehityskohteiksi nousivat tutkimuksen perusteella kuluttajalle ilmaiset toimitus- ja palautuskulut, verkkokauppojen sivustojen käytettävyyden parantaminen sekä henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus.