Flash-pohjaisen mobiilipelin toteutus Android-alustalle
Laine, Pentti (2013)
Laine, Pentti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda julki toimeksiantajan graafista osaamista ja samalla markkinoida hänen kuvittamaansa lastenkirjaa. Tarkoituksena on luoda kaupallinen tuote, tässä tapauksessa mobiilipeli, joka on toimeksiantajan kuvittama ja kuuluu samaan sarjaan lastenkirjan kanssa.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutustun älypuhelimien nykytilaan ja tulevaisuuden ennusteisiin sekä viiteen tämän päivän suosituimpaan älypuhelinalustaan. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan näiden mobiililaitteiden eri puolia ja erityispiirteitä, jotka sovellusta julkaisevan tulisi ottaa huomioon, esimerkkeinä julkaisukustannukset ja ohjelmointitekniikat.
Toteutettava tuote on Adobe Flash -tekniikalla ja ActionScript 3 -ohjelmointikielellä luotu mobiilipeli, joka julkaistaan Android-alustalle. Sovelluksen julkaisemisessa käytetään Adoben uutta käyttöjärjestelmäriippumatonta ajoympäristöä, Adobe AIR:ia. Nämä tekniikat ovat esiteltyinä tässä opinnäytetyössä, samoin kuin niiden hyvät ja huonot puolet verrattuina muihin ohjelmointitekniikoihin. Lopuksi esitellään valmiin tuotteen rakenne ja ominaisuudet, sekä prosessi, jossa peli julkaistaan älypuhelimelle.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutustun älypuhelimien nykytilaan ja tulevaisuuden ennusteisiin sekä viiteen tämän päivän suosituimpaan älypuhelinalustaan. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan näiden mobiililaitteiden eri puolia ja erityispiirteitä, jotka sovellusta julkaisevan tulisi ottaa huomioon, esimerkkeinä julkaisukustannukset ja ohjelmointitekniikat.
Toteutettava tuote on Adobe Flash -tekniikalla ja ActionScript 3 -ohjelmointikielellä luotu mobiilipeli, joka julkaistaan Android-alustalle. Sovelluksen julkaisemisessa käytetään Adoben uutta käyttöjärjestelmäriippumatonta ajoympäristöä, Adobe AIR:ia. Nämä tekniikat ovat esiteltyinä tässä opinnäytetyössä, samoin kuin niiden hyvät ja huonot puolet verrattuina muihin ohjelmointitekniikoihin. Lopuksi esitellään valmiin tuotteen rakenne ja ominaisuudet, sekä prosessi, jossa peli julkaistaan älypuhelimelle.