Sisäisen viestinnän kehittäminen yritys X:ssä
Juhola, Leena (2013)
Juhola, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052947
Tiivistelmä
Aiheena opinnäytetyössäni on kohdeyritykseni sisäinen viestintä ja sen kehittäminen. Tutkin yrityksen sisäistä viestintää ja selvitän sen niin sanotut kipupisteet. Kipupisteillä tarkoitetaan viestinnän epäkohtia, jotka eivät toimi. Aihevalintaani vaikutti yritys X:ssä viime keväänä suoritettu henkilöstötyytyväisyyskysely. Henkilöstötyytyväisyyskysely osoitti, että tässä osa-alueessa olisi kehitettävää.
Työni tarkoituksena on miettiä kipupisteiden kautta, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää. Tavoitteena opinnäytetylläni on myös saada yritykselle uutta näkökulmaa sisäiseen viestintään. Työni tavoitteena on kehitysehdotusten kautta pystyä antamaan ehdotuksia, miten sisäistä viestintää voitaisiin parantaa.
Yritys X on teollisuuden alalla toimiva maahantuontiyritys. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä 18 työntekijää. Yritys X on jaettu neljään eri osastoon ja jokaisessa toimii noin 3 - 6 henkilöä.
Viestintä on vuorovaikutusta, ihmisten välistä toimintaa. Matti puhuu Maijalle, ja Maija vastaa ilmeillä, eleillä ja sanoilla, joihin Matti reagoi. Viestintää tarvitaan kertomaan yrityksen ta-pahtumista, niin sisäisesti eli omalle henkilökunnalle, kuin ulkoisesti muille sidosryhmille. Yri-tyksessä viestitään kaikkialla ja jatkuvasti: teksteinä ja puheena, henkilökohtaisesti ja viestinten välityksellä, virallisesti ja epävirallisesti. Viestintä liittää yhdeksi kokonaisuudeksi yrityksen työntekijät ja toiminnot.
Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan työyhteisön tai minkä tahansa organisaation sisäistä tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Sisäinen viestintä muodostaa yrityksen kokonaisvaltaisen viestinnän ytimen, jonka ympärillä on ulkoinen viestintä eli markkinointiviestintä ja yritysviestintä. Sisäinen viestintä on kaikkien yhteinen asia: niin johdon, esimiesten kuin jokaisen yksittäisen työntekijänkin.
Tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten kehitetään pienyrityksen sisäistä viestintää?”. Tutkimus suoritettiin sähköisellä kysymyslomakkeella ja se lähetettiin sähköpostilla kaikille yrityksen 18 työntekijälle. Vastausprosentiksi tutkimukseen saatiin 83 %.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sisäisen viestinnän kanavat toimivat hyvin ja niissä ei ole mitään suurempia ongelmia. Tutkimuksessa esiin nousi kuitenkin kolme kehitettävää kohtaa. Nämä kolme kohtaa ovat osastojen välinen viestintä, sisäisen viestinnän aktiivisuus sekä asioista keskusteleminen.
Työni tarkoituksena on miettiä kipupisteiden kautta, miten sisäistä viestintää voitaisiin kehittää. Tavoitteena opinnäytetylläni on myös saada yritykselle uutta näkökulmaa sisäiseen viestintään. Työni tavoitteena on kehitysehdotusten kautta pystyä antamaan ehdotuksia, miten sisäistä viestintää voitaisiin parantaa.
Yritys X on teollisuuden alalla toimiva maahantuontiyritys. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä 18 työntekijää. Yritys X on jaettu neljään eri osastoon ja jokaisessa toimii noin 3 - 6 henkilöä.
Viestintä on vuorovaikutusta, ihmisten välistä toimintaa. Matti puhuu Maijalle, ja Maija vastaa ilmeillä, eleillä ja sanoilla, joihin Matti reagoi. Viestintää tarvitaan kertomaan yrityksen ta-pahtumista, niin sisäisesti eli omalle henkilökunnalle, kuin ulkoisesti muille sidosryhmille. Yri-tyksessä viestitään kaikkialla ja jatkuvasti: teksteinä ja puheena, henkilökohtaisesti ja viestinten välityksellä, virallisesti ja epävirallisesti. Viestintä liittää yhdeksi kokonaisuudeksi yrityksen työntekijät ja toiminnot.
Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan työyhteisön tai minkä tahansa organisaation sisäistä tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Sisäinen viestintä muodostaa yrityksen kokonaisvaltaisen viestinnän ytimen, jonka ympärillä on ulkoinen viestintä eli markkinointiviestintä ja yritysviestintä. Sisäinen viestintä on kaikkien yhteinen asia: niin johdon, esimiesten kuin jokaisen yksittäisen työntekijänkin.
Tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten kehitetään pienyrityksen sisäistä viestintää?”. Tutkimus suoritettiin sähköisellä kysymyslomakkeella ja se lähetettiin sähköpostilla kaikille yrityksen 18 työntekijälle. Vastausprosentiksi tutkimukseen saatiin 83 %.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sisäisen viestinnän kanavat toimivat hyvin ja niissä ei ole mitään suurempia ongelmia. Tutkimuksessa esiin nousi kuitenkin kolme kehitettävää kohtaa. Nämä kolme kohtaa ovat osastojen välinen viestintä, sisäisen viestinnän aktiivisuus sekä asioista keskusteleminen.