Säljfrämjande kampanj i samband med en produktlansering : Genomförande av ett projekt – Listerine Zero
Granbacka, Mathilda (2013)
Granbacka, Mathilda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062972
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar ett projekts verkställande i form av en säljfrämjande kampanj och dess åtgärder i samband med en produktlansering. Företaget Johson & Johnson lanserade produkten Listerine Zero, ett alkoholfritt munvatten, i september 2012, och ville i marknadsföringsmixen utnyttja sig av sälfrämjande åtgärder i form av provsmakningstillställningar i köpcentrum runtom i Finland. Irokeesi Oy verkställde tio provsmakningstillställningar under oktober - november månaderna 2012. Syftet med tillställningarna var att göra den nya produkten och varumärket bekant för konsumenter, få dem att prova på produkten och öka försäljningen med hjälp av ett erbjudande.
I arbetet beskrivs ett projekts livscykel och alla dess faser. Som projektkoordinator i projektet var min arbetsuppgift att genomföra det med hjälp av mitt arbetspar, en projektchef på Irokeesi Oy. I samband med genomförandet av projektet rapporterar jag hur säljfrämjande åtgärder påverkar en produkts försäljning, och hur dessa påverkar konsumenternas image av varumärket.
Rapporteringen om tillställningarna till kunden var en viktig del av projektet, och detta beskriver jag mer ingående både i teori- och rapport delen. The thesis deals with the implementation of a sales- promotion campaign in a product launch. Johnson & Johnson launched the product Listerine Zero, a new alcohol-free mouthwash, in September 2012, and wanted to implement sales promotion in their mar-keting mix in the form of product tastings in malls across Finland. Irokeesi Oy executed 10 sales-promotion events during October and November 2012. The objective of the pro-ject and the events was to increase visibility of the brand and the product, to activate con-sumers to try the product and increase sales with an offer.
In this thesis I will describe the life-cycle of a project and all of its phases. As a project coordinator, I was in charge of executing the project together with my colleague, a pro-ject manager at Irokeesi Oy. In connection with the execution of the project, I report on the effect of sales-promotion events on product sales, as well as on the consumers' image of the brand.
Reporting the events to the client was an important part of the project, and I will describe this in more detail in the theory and the case section.
I arbetet beskrivs ett projekts livscykel och alla dess faser. Som projektkoordinator i projektet var min arbetsuppgift att genomföra det med hjälp av mitt arbetspar, en projektchef på Irokeesi Oy. I samband med genomförandet av projektet rapporterar jag hur säljfrämjande åtgärder påverkar en produkts försäljning, och hur dessa påverkar konsumenternas image av varumärket.
Rapporteringen om tillställningarna till kunden var en viktig del av projektet, och detta beskriver jag mer ingående både i teori- och rapport delen.
In this thesis I will describe the life-cycle of a project and all of its phases. As a project coordinator, I was in charge of executing the project together with my colleague, a pro-ject manager at Irokeesi Oy. In connection with the execution of the project, I report on the effect of sales-promotion events on product sales, as well as on the consumers' image of the brand.
Reporting the events to the client was an important part of the project, and I will describe this in more detail in the theory and the case section.