Varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen palvelusetelillä Turussa : sääntökirjan laatiminen
Karlsson, Anna (2013)
Karlsson, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052917
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen taustalla on lainsäädännössä ja Turun varhaiskasvatuspalveluiden toimintaympäristössä tapahtunut päivähoitopaikkoja tarvitsevien lasten määrän lisääntyminen. Varhaiskasvatuksen tulosalueella on ollut käytössä palveluseteli vuodesta 2010 lähtien. Palvelusetelillä kunta tukee perhettä yksityiseltä palveluntuottajalta hankittujen päiväkoti- ja leikkikoulupalveluiden maksamisessa. Kunnan tehtävä on valvoa yksityistä varhaiskasvatusta. Ostopalvelupäivähoidosta luopumisen myötä poistuivat tuottajilta vaadittavat hyväksymiskriteerit. Kunnan suorittamaa valvontaa ja palveluntuottajien hyväksyntää varten tarvittiin uusi yhtenäinen toimintatapaohjeistus.
Palvelusetelillä järjestettyyn varhaiskasvatukseen laadittiin kehittämishankkeena sääntökirja. Sääntökirjan tavoitteena on yhtenäistää yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaa. Aiemmin yksityisen varhaiskasvatuksen valvonta ja palveluntuottajaksi hyväksyminen liittyivät tiiviisti kilpailutettuun ostopalveluun. Sääntökirja on informatiivinen toimintatapaohjeistus ja kriteeristö palvelusetelin käytöstä. Sääntökirja on tarkoitettu kunnan ja palveluntuottajan väliseksi ohjeistukseksi.
Varhaiskasvatuksen tulosalueella työskentelevät virkamiehet muodostivat hankeryhmän ja toteuttivat kehittämishankkeen. Hankeryhmän lisäksi kehittämishankkeen toimijoihin kuuluivat turkulaiset palvelusetelipäivähoitopalveluiden tuottajat ja Turun seutukuntien varhaiskasvatuksen johto. Sääntökirjan hyväksyi varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta. Kehittämistyö on usean toimijan yhteistyötä ja koko työyhteisön asia. Tässä kehittämishankkeessa yhteiseksi tekijäksi ja kantavaksi perustaksi kehittämistoiminnalle nousi hankeryhmän tiimityö, osallisuus ja dialoginen yhteistoiminnallinen reflektointi. Keskeisiä kehittämismenetelmiä olivat hankeryhmän palaverit, työpajat, dokumentointi, palautteen kerääminen ja keskusteluun ja reflektointiin perustuva arviointi.
Kehittämishanke toteutettiin kevään 2011 ja joulukuun 2012 välisenä aikana. Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt sääntökirja otettiin käyttöön 1.8.2012 palvelusetelillä järjestettävässä varhaiskasvatuksessa. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi tässä kehittämishankkeessa esitelty malli sääntökirjan laadintaan.
Palvelusetelillä järjestettyyn varhaiskasvatukseen laadittiin kehittämishankkeena sääntökirja. Sääntökirjan tavoitteena on yhtenäistää yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaa. Aiemmin yksityisen varhaiskasvatuksen valvonta ja palveluntuottajaksi hyväksyminen liittyivät tiiviisti kilpailutettuun ostopalveluun. Sääntökirja on informatiivinen toimintatapaohjeistus ja kriteeristö palvelusetelin käytöstä. Sääntökirja on tarkoitettu kunnan ja palveluntuottajan väliseksi ohjeistukseksi.
Varhaiskasvatuksen tulosalueella työskentelevät virkamiehet muodostivat hankeryhmän ja toteuttivat kehittämishankkeen. Hankeryhmän lisäksi kehittämishankkeen toimijoihin kuuluivat turkulaiset palvelusetelipäivähoitopalveluiden tuottajat ja Turun seutukuntien varhaiskasvatuksen johto. Sääntökirjan hyväksyi varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta. Kehittämistyö on usean toimijan yhteistyötä ja koko työyhteisön asia. Tässä kehittämishankkeessa yhteiseksi tekijäksi ja kantavaksi perustaksi kehittämistoiminnalle nousi hankeryhmän tiimityö, osallisuus ja dialoginen yhteistoiminnallinen reflektointi. Keskeisiä kehittämismenetelmiä olivat hankeryhmän palaverit, työpajat, dokumentointi, palautteen kerääminen ja keskusteluun ja reflektointiin perustuva arviointi.
Kehittämishanke toteutettiin kevään 2011 ja joulukuun 2012 välisenä aikana. Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt sääntökirja otettiin käyttöön 1.8.2012 palvelusetelillä järjestettävässä varhaiskasvatuksessa. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi tässä kehittämishankkeessa esitelty malli sääntökirjan laadintaan.