Sisältöjen hyödyntäminen B2B-myynnin tukena
Laakso, Johannes (2013)
Laakso, Johannes
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona MicroMedia Oy:lle HAAGA-HELIA:n myyntityönkoulutusohjelman opiskelijan toimesta. Opinnäytetyö tarkastelee sisältöjen hyödyntämistä osana yrityksen asiakkuusmarkkinointia. Sisällöillä tarkoitetaan erilaisia kuvien ja tekstien kokonaisuuksia, kuten tuotehinnastoja tai esitteitä, referenssikuvauksia tai verkkosivuilla olevaa sähköistä tuotekatalogia. Videot ovat myös yksi hyvä esimerkki sisällöistä.
Tietoperusta on rakennettu käyttäen laajasti eri lähteitä, jotka on valittu sekä kotimaisesta että ulkomaalaisesta kirjallisuudesta sisältäen myös erilaisia artikkeleita. Aihealueina teoriaosuudessa käsitellään seuraavia aihepiirejä: henkilökohtainen myyntityö, myynnin edistäminen, asiakkuusmarkkinoinnin vaikutus myyntiin ja sen tehokkuuden seuraaminen. Johdannon jälkeen teoriaosuus syventyy sisällön tuottamiseen ja hyödyn-tämiseen, referenssien käyttämiseen ja yritysesitteiden sisältöihin. Viimeiseksi teo-riaosuudessa käydään läpi digitaaliset sisällöt, kuten videot, sosiaalinen media ja e-brosyyrit.
Tutkimusosuus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena ja keinona on käytetty sähköistä kyselytutkimuslomaketta, jonka linkki lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Vastaajat olivat 50-200 henkilön suuruisten yrityksien edustajia. Kyselyssä oli yhteensä 13 kysymystä joista kaksi oli avointa.
Kyselytutkimukseen tuli yhteensä 103 vastausta ja vastaukset on käsitelty sekä kuvaavilla taulukoilla että tekstimuodossa. Vastaukset tuovat selvästi esille paljon sisältöjä oikein hyödynnetään.
Tuloksista syntyi selkeitä mahdollisia jatkotoimenpiteitä joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan ja myyntityössään. Tulokset antavat myös viitteitä siitä, mihin suuntaan toimeksiantajan kannattaa kehittää omaa palvelutarjontaansa.
Tietoperusta on rakennettu käyttäen laajasti eri lähteitä, jotka on valittu sekä kotimaisesta että ulkomaalaisesta kirjallisuudesta sisältäen myös erilaisia artikkeleita. Aihealueina teoriaosuudessa käsitellään seuraavia aihepiirejä: henkilökohtainen myyntityö, myynnin edistäminen, asiakkuusmarkkinoinnin vaikutus myyntiin ja sen tehokkuuden seuraaminen. Johdannon jälkeen teoriaosuus syventyy sisällön tuottamiseen ja hyödyn-tämiseen, referenssien käyttämiseen ja yritysesitteiden sisältöihin. Viimeiseksi teo-riaosuudessa käydään läpi digitaaliset sisällöt, kuten videot, sosiaalinen media ja e-brosyyrit.
Tutkimusosuus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena ja keinona on käytetty sähköistä kyselytutkimuslomaketta, jonka linkki lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Vastaajat olivat 50-200 henkilön suuruisten yrityksien edustajia. Kyselyssä oli yhteensä 13 kysymystä joista kaksi oli avointa.
Kyselytutkimukseen tuli yhteensä 103 vastausta ja vastaukset on käsitelty sekä kuvaavilla taulukoilla että tekstimuodossa. Vastaukset tuovat selvästi esille paljon sisältöjä oikein hyödynnetään.
Tuloksista syntyi selkeitä mahdollisia jatkotoimenpiteitä joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan ja myyntityössään. Tulokset antavat myös viitteitä siitä, mihin suuntaan toimeksiantajan kannattaa kehittää omaa palvelutarjontaansa.