Markkinointisuunnitelma Case:Vahventamo
Kenttämaa, Noora (2013)
Kenttämaa, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä keväällä 2013 toimintansa aloittavalle Vahventamo -yritykselle. Työn tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma aloittavalla toiminimi-yrittäjälle, joka tulee toimimaan life coachina Vaasan alueella. Life coach eli elämän-taidonvalmentaja tarjoaa hyvinvointivalmennusta ihmisille, joilla on elämässään ongelmakohtia.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osiosta. Teoriaosuus alkaa palvelujen markkinoinnin suunnittelusta, jonka jälkeen tulee analyysien läpikäynti ja niiden hyödyt yritykselle. Suuren huomion tässä työssä saa segmentointi, koska yksityisyrittäjän on kustannustehokkaampaa suunnata energiaansa vain muutamaan, jopa vain yhteen kohderyhmään. Viimeisenä osuutena käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinot.
Empiirinen osio koostuu omista ja yrittäjän havainnoista ja yhteisistä aivoriihistä sekä haas-tatteluista, jossa saatiin vastauksia kahdelta alan asiantuntijalta sekä yhdeltä alan opintojen loppusuoralla olevalta ihmiseltä. Lähestymistapana tässä kehittämistyössä oli tapaustutkimus, johon soveltuu varsin hyvin haastattelut sekä havainnointi. Haastattelujen tarkoituksena oli saada lisää informaatiota alasta, josta on hyvin vähän faktatietoa Internetissä ja kirjallisuudessa. Haastattelut toteutettiin kahden vastaajan osalta sähköpostitse ja yhden puhelimitse. Haastattelun tavoitteena oli lisäinformaation lisäksi saada vinkkejä segmentointiin ja tunnelmia alan tulevaisuudesta ja voidaan sanoa, että tavoite saavutettiin.
Työn tuloksena on saatu kehitettyä Vahventamolle suunnitelma siitä, miten vastavalmistuva life coach voi erottautua markkinoista. Tämä sisältää analyysit, segmentoinnin, tuote-, hinta-, saatavuus-, markkinointi- ja asiakaspalvelupäätökset.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä osiosta. Teoriaosuus alkaa palvelujen markkinoinnin suunnittelusta, jonka jälkeen tulee analyysien läpikäynti ja niiden hyödyt yritykselle. Suuren huomion tässä työssä saa segmentointi, koska yksityisyrittäjän on kustannustehokkaampaa suunnata energiaansa vain muutamaan, jopa vain yhteen kohderyhmään. Viimeisenä osuutena käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinot.
Empiirinen osio koostuu omista ja yrittäjän havainnoista ja yhteisistä aivoriihistä sekä haas-tatteluista, jossa saatiin vastauksia kahdelta alan asiantuntijalta sekä yhdeltä alan opintojen loppusuoralla olevalta ihmiseltä. Lähestymistapana tässä kehittämistyössä oli tapaustutkimus, johon soveltuu varsin hyvin haastattelut sekä havainnointi. Haastattelujen tarkoituksena oli saada lisää informaatiota alasta, josta on hyvin vähän faktatietoa Internetissä ja kirjallisuudessa. Haastattelut toteutettiin kahden vastaajan osalta sähköpostitse ja yhden puhelimitse. Haastattelun tavoitteena oli lisäinformaation lisäksi saada vinkkejä segmentointiin ja tunnelmia alan tulevaisuudesta ja voidaan sanoa, että tavoite saavutettiin.
Työn tuloksena on saatu kehitettyä Vahventamolle suunnitelma siitä, miten vastavalmistuva life coach voi erottautua markkinoista. Tämä sisältää analyysit, segmentoinnin, tuote-, hinta-, saatavuus-, markkinointi- ja asiakaspalvelupäätökset.