Matkailun alueorganisaatio Kotkan-Haminan seudulle : kolme skenaariota päätöksenteon tueksi
Taimela, Niina (2013)
Taimela, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073028
Tiivistelmä
Etelä-Kymenlaaksossa, Kotkan–Haminan seudulla, valmistui kesällä 2011 lajissaan ensimmäinen matkailun ja tapahtumatuotannon strategia. Strategian toteutuksen yhtenä päätavoitteena on yhden yhtenäisen ammattimaisen matkailun markkinointi- ja myyntiorganisaation perustaminen alueelle. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää paikallisten matkailuyrittäjien ja -yritysten odotukset ja edellytykset uuden perustettavan alueellisen matkailumarkkinointi- ja myyntiorganisaation perustamista varten sekä tunnistaa matkailun alueorganisaation toimintaan liittyviä elementtejä.
Tutkimustyön alkuvaiheessa haastateltiin viittä eri matkailun alueorganisaatioiden silloista tai entistä toimitusjohtajaa, kolmea itäsuomalaista matkailuyrittäjää ja kolmea muuta matkailutoimijaa. Haastatteluiden avulla todennettiin, että alueorganisaatioiden toimintaan vaikuttavat kiinteästi organisaation tehtävät, omistus ja hallinnointi, rahoitus sekä matkailuyritys- ja sidosryhmäyhteistyö.
Eteläkymenlaaksolaisten matkailuyritysten mielipiteitä kartoitettiin Internet-kyselynä. Opinnäytetyön toimeksiantaja, kehittämisyhtiö Cursor Oy, linkitti kyselyn matkailutoimijoille lähetettyyn matkailun uutiskirjeeseensä. Uutiskirjeen sai noin 260 alueellista matkailuyrittäjää, -yritystä tai muuta toimijaa. Kyselyyn saatiin kuukauden aikana 20 vastausta eli vastausprosentti oli 7,7.
Opinnäytetyö yhdistää sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää.
Kyselytutkimus antaa vähäisestä vastausmäärästään huolimatta viittauksia siihen, mitä alueen yrittäjät ja yritykset organisaation toiminnalta odottavat. Kyselytuloksia ja haastatteluista saatua aineistoa yhdistämällä on Kotkan–Haminan seudun matkailumarkkinoinnin ja -myynnin organisoitumiselle laadittu kolme tulevaisuudenskenaariota. Nämä skenaariot ovat yritysten, kuntien ja Cursorin omistama osakeyhtiö, Cursorin sisäinen matkailupalveluyksikkö ja tilanteen pysyminen ennallaan. Skenaarioiden tehtävä on antaa lukijoille käsitys matkailun alueorganisaatioiden toimintaan ja elinkelpoisuuteen vaikuttavista komponenteista oman päätöksenteon tueksi.
Tutkimustyön alkuvaiheessa haastateltiin viittä eri matkailun alueorganisaatioiden silloista tai entistä toimitusjohtajaa, kolmea itäsuomalaista matkailuyrittäjää ja kolmea muuta matkailutoimijaa. Haastatteluiden avulla todennettiin, että alueorganisaatioiden toimintaan vaikuttavat kiinteästi organisaation tehtävät, omistus ja hallinnointi, rahoitus sekä matkailuyritys- ja sidosryhmäyhteistyö.
Eteläkymenlaaksolaisten matkailuyritysten mielipiteitä kartoitettiin Internet-kyselynä. Opinnäytetyön toimeksiantaja, kehittämisyhtiö Cursor Oy, linkitti kyselyn matkailutoimijoille lähetettyyn matkailun uutiskirjeeseensä. Uutiskirjeen sai noin 260 alueellista matkailuyrittäjää, -yritystä tai muuta toimijaa. Kyselyyn saatiin kuukauden aikana 20 vastausta eli vastausprosentti oli 7,7.
Opinnäytetyö yhdistää sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää.
Kyselytutkimus antaa vähäisestä vastausmäärästään huolimatta viittauksia siihen, mitä alueen yrittäjät ja yritykset organisaation toiminnalta odottavat. Kyselytuloksia ja haastatteluista saatua aineistoa yhdistämällä on Kotkan–Haminan seudun matkailumarkkinoinnin ja -myynnin organisoitumiselle laadittu kolme tulevaisuudenskenaariota. Nämä skenaariot ovat yritysten, kuntien ja Cursorin omistama osakeyhtiö, Cursorin sisäinen matkailupalveluyksikkö ja tilanteen pysyminen ennallaan. Skenaarioiden tehtävä on antaa lukijoille käsitys matkailun alueorganisaatioiden toimintaan ja elinkelpoisuuteen vaikuttavista komponenteista oman päätöksenteon tueksi.