Myymälämarkkinoinnin vaikutukset kuluttajan ostokäyttäytymiseen hypermarketissa
Ketonen, Juuso (2013)
Ketonen, Juuso
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073070
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myymälämarkkinoinnin vaikutuksia kuluttajan ostokäyttäytymiseen hypermarketissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja millaisia tuntemuksia myymälämarkkinoinnin erilaiset keinot kuluttajissa herättävät. Tutkimustulokset perustuvat kuluttajien henkilökohtaisiin taustoihin ja tuntemuksiin, sekä myymälässä käytössä oleviin myymälämarkkinoinnin erilaisiin keinoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen eri kokonaisuuteen, kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja myymälämarkkinointiin. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Toisessa luvussa keskitytään tarkemmin myymälämarkkinointiin, sen asemaan yrityksen liiketoi-minnassa ja myymälämarkkinoinnin eri keinoihin. Myymälämarkkinointia tarkastellaan ulkoisten ja sisäisten markkinointikeinojen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosio on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina. Ryhmähaastatteluista selvisi mitkä ovat myymälämarkkinoinnin tunnetuimmat ja parhaat keinot vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen myönteisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen eri kokonaisuuteen, kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja myymälämarkkinointiin. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Toisessa luvussa keskitytään tarkemmin myymälämarkkinointiin, sen asemaan yrityksen liiketoi-minnassa ja myymälämarkkinoinnin eri keinoihin. Myymälämarkkinointia tarkastellaan ulkoisten ja sisäisten markkinointikeinojen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosio on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina. Ryhmähaastatteluista selvisi mitkä ovat myymälämarkkinoinnin tunnetuimmat ja parhaat keinot vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen myönteisesti.