Ammattiosaamisen näytöt oppilaitoksen työympäristössä
Sihvonen, Jouni (2013)
Sihvonen, Jouni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093128
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelijoiden ammattiosaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytöillä. Tutkintotodistukseen kuuluu näyttötodistus, jota alan yrittäjät arvostavat. Näyttöjen toteuttamiseen ja valvontaan työpaikoilla ja oppilaitoksissa osallistuvat oppilaitoksen ja työelämän edustajat. Ammattiosaamisen näytöt toteutetaan pääsääntöisesti yritysten asennuskohteissa opiskelijan työssäoppimisjakson aikana. Aina tämä ei ole mahdollista yrityksen resursseista, työkohteista, markkinatilanteesta tai opiskelijasta johtuvista syistä. Tällöin ammattiosaamisen näytöt voidaan suorittaa oppilaitoksen tiloissa.
Edellä mainituista syistä johtuen valitsin kehittämishankkeeni aiheeksi ammatiosaamisen näyttöjen suorittamisen oppilaitoksen työympäristössä. Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston Kokemäen yksikköön tammikuussa 2012 valmistuneet putkiasennuksen uudet opetustilat mahdollistavat erinomaisesti työelämälähtöisten putkiasennuksen ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisen. Tavoitteena oli myös mallintaa ammattiosaamisen näytöt opetussuunnitelman mukaisien osaamistavoitteiden mukaisesti oppilaitosympäristöön.
Kehittämishanke toteutettiin rakentamalla ammattiosaamisen näytöistä mallit tutkinnon osittain sekä toteuttamalla putkiasentajaopiskelijoille kysely näyttöjen suorituspaikkojen mielekkyydestä. Tavoite oli selvittää haluaisivatko opiskelijat suorittaa ammattiosaamisen näytöt mieluummin oppilaitoksessa vai työkohteissa työssäoppimisjakson yhteydessä.
Edellä mainituista syistä johtuen valitsin kehittämishankkeeni aiheeksi ammatiosaamisen näyttöjen suorittamisen oppilaitoksen työympäristössä. Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston Kokemäen yksikköön tammikuussa 2012 valmistuneet putkiasennuksen uudet opetustilat mahdollistavat erinomaisesti työelämälähtöisten putkiasennuksen ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisen. Tavoitteena oli myös mallintaa ammattiosaamisen näytöt opetussuunnitelman mukaisien osaamistavoitteiden mukaisesti oppilaitosympäristöön.
Kehittämishanke toteutettiin rakentamalla ammattiosaamisen näytöistä mallit tutkinnon osittain sekä toteuttamalla putkiasentajaopiskelijoille kysely näyttöjen suorituspaikkojen mielekkyydestä. Tavoite oli selvittää haluaisivatko opiskelijat suorittaa ammattiosaamisen näytöt mieluummin oppilaitoksessa vai työkohteissa työssäoppimisjakson yhteydessä.