Markkinointiviestintäsuunnitelma Mikkelin ammattikorkeakoulun sarjajulkaisuille
Nenonen, Antti (2013)
Nenonen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062979
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kehittämistehtävänä on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Mikkelin ammattikor-keakoulun sarjajulkaisuille. Työn keskeisimpänä tavoitteena on selvittää, kuinka sarjajulkaisujen tunnet-tavuutta voisi lisätä kohderyhmien keskuudessa Mikkelin ammattikorkeakoulun kirjastopalveluiden vaikutusalueella. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu digitaalisesta markkinointiviestinnästä, mark-kinointiviestinnän eri osa-alueista ja keinoista, joita ovat henkilökohtainen myyntityö, mainonta, myyn-ninedistäminen ja tiedotus- ja suhdetoiminta sekä markkinointiviestinnän suunnittelusta ja sen sisällöstä.
Sarjajulkaisujen tämänhetkiseen tunnettavuuteen kohderyhmän keskuudessa perehdyin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely tehtiin sähköpostikyselynä syksyllä 2012 ja se kohdistui eteläsavolaisiin pk-yrityksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan Mikkelin ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalveluita ja sarjajulkaisuja ei vielä tiedetä kovin hyvin eteläsavolaisten pk-yritysten keskuudessa. Vastauksista kuitenkin ilmeni, että vastaajat olisivat mahdollisesti halukkaita hankkimaan sarjajulkaisuja yksityiseen tai yrityksensä käyttöön ja julkaisuista haluttiin saada tietoa sähköpostin, internetin ja sosiaalisen median kautta. Sarjajulkaisuista tutkimukset ja raportit, artikkelit ja opinnäytteet kiinnostivat vastaajia eniten.
Sarjajulkaisujen markkinointiviestintäsuunnitelmassa esitellään lähtötilanne, tavoitteet, sanoma, viestin-täkeinot, resurssit sekä organisointi, seuranta ja arviointikeinot. Sarjajulkaisujen tunnettavuutta pyritään parantamaan ja kokeilukiinnostusta lisäämään.
Sarjajulkaisujen tämänhetkiseen tunnettavuuteen kohderyhmän keskuudessa perehdyin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely tehtiin sähköpostikyselynä syksyllä 2012 ja se kohdistui eteläsavolaisiin pk-yrityksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan Mikkelin ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalveluita ja sarjajulkaisuja ei vielä tiedetä kovin hyvin eteläsavolaisten pk-yritysten keskuudessa. Vastauksista kuitenkin ilmeni, että vastaajat olisivat mahdollisesti halukkaita hankkimaan sarjajulkaisuja yksityiseen tai yrityksensä käyttöön ja julkaisuista haluttiin saada tietoa sähköpostin, internetin ja sosiaalisen median kautta. Sarjajulkaisuista tutkimukset ja raportit, artikkelit ja opinnäytteet kiinnostivat vastaajia eniten.
Sarjajulkaisujen markkinointiviestintäsuunnitelmassa esitellään lähtötilanne, tavoitteet, sanoma, viestin-täkeinot, resurssit sekä organisointi, seuranta ja arviointikeinot. Sarjajulkaisujen tunnettavuutta pyritään parantamaan ja kokeilukiinnostusta lisäämään.