Lasten välinen kiusaaminen päiväkodeissa : Kysely työntekijöille
Lampinen, Emma; Tirranen, Emilia (2013)
Lampinen, Emma
Tirranen, Emilia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132300
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten Mikkelin alueen kunnallisten päiväkotien työntekijät näkevät ja kokevat 4-6-vuotiaiden lasten välistä kiusaamista päiväkotiympäristössä. Kartoitimme opinnäytetyössämme muun muassa miten työntekijät määrittelevät kiusaamisen, millaista kiusaamista päiväkodeissa mahdollisesti esiintyy ja miten lasten väliseen kiusaamiseen puututaan sekä millä tavoin kiusaamista voidaan ehkäistä.
Tutkimuksemme oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Laadimme Webropol-ohjelman avulla sähköisen kyselyn, jossa oli mukana suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 46 työntekijän sähköpostiosoitteisiin. Työntekijöitä osallistui yhdeksästä eri päiväkodista. Vastauksia saimme 18, joten vastausprosenttimme oli 39,1 %.
Tuloksista käy ilmi, että työntekijät näkevät kiusaamisen hyvin samankaltaisesti. Lähes kaikki vastaajat olivat havainneet kiusaamista lasten välillä ja kiusaaminen on ollut lähinnä leikistä pois sulkemista, tönimistä, leikin häiritsemistä, arvostelua ja nimittelyä. Työntekijät eivät koe kiusaamistilanteisiin puuttumista hankalana, vaan siihen puututaan heti ja kiusaamisesta keskustellaan lasten kanssa. Myös vanhemmille tiedotetaan kiusaamisesta. Työntekijät ovat käsitelleet kiusaamista lasten kanssa keskustelun lisäksi muun muassa tarinoiden ja näytelmien avulla. Tulosten mukaan kiusaamista voidaan ehkäistä työntekijän oman toiminnan kautta, päiväkodin ja vanhempien välisellä yhteistyöllä, ryhmäyttämällä lapsiryhmä hyvin sekä vahvistamalla lasten vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä päiväkodeille, sillä sen avulla päiväkodit näkevät, miten eri päiväkotien työntekijät puuttuvat ja ehkäisevät kiusaamista sekä miten työntekijät käsittelevät kiusaamista lasten kanssa. Ammatillisesti opinnäytetyömme on itsellemme hyödyllinen, sillä sitä kautta saimme hyviä vinkkejä ja toimintatapoja, miten ehkäistä ja puuttua lasten väliseen kiusaamiseen omassa työelämässä.
Tutkimuksemme oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Laadimme Webropol-ohjelman avulla sähköisen kyselyn, jossa oli mukana suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 46 työntekijän sähköpostiosoitteisiin. Työntekijöitä osallistui yhdeksästä eri päiväkodista. Vastauksia saimme 18, joten vastausprosenttimme oli 39,1 %.
Tuloksista käy ilmi, että työntekijät näkevät kiusaamisen hyvin samankaltaisesti. Lähes kaikki vastaajat olivat havainneet kiusaamista lasten välillä ja kiusaaminen on ollut lähinnä leikistä pois sulkemista, tönimistä, leikin häiritsemistä, arvostelua ja nimittelyä. Työntekijät eivät koe kiusaamistilanteisiin puuttumista hankalana, vaan siihen puututaan heti ja kiusaamisesta keskustellaan lasten kanssa. Myös vanhemmille tiedotetaan kiusaamisesta. Työntekijät ovat käsitelleet kiusaamista lasten kanssa keskustelun lisäksi muun muassa tarinoiden ja näytelmien avulla. Tulosten mukaan kiusaamista voidaan ehkäistä työntekijän oman toiminnan kautta, päiväkodin ja vanhempien välisellä yhteistyöllä, ryhmäyttämällä lapsiryhmä hyvin sekä vahvistamalla lasten vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä päiväkodeille, sillä sen avulla päiväkodit näkevät, miten eri päiväkotien työntekijät puuttuvat ja ehkäisevät kiusaamista sekä miten työntekijät käsittelevät kiusaamista lasten kanssa. Ammatillisesti opinnäytetyömme on itsellemme hyödyllinen, sillä sitä kautta saimme hyviä vinkkejä ja toimintatapoja, miten ehkäistä ja puuttua lasten väliseen kiusaamiseen omassa työelämässä.