Yhtiöittämisen vaikutuksia Helsingin Sataman hankintaprosessiin
Saukkonen, Essi (2013)
Saukkonen, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093126
Tiivistelmä
EU-komission mukaan suomalaiset kunnalliset liikelaitokset vääristävät yksityisten markkinoiden kilpailua, koska ne saavat kiellettyä valtiontukea muun muassa veroeduista. EU-säädösten vuoksi Suomi on valmistelemassa kuntalain muutosta, joka määrää, että yksityisillä markkinoilla toimivat kunnalliset liikelaitokset on yhtiöitettävä. Tulevan lakimuutoksen mukaan Helsingin kaupungin on yhtiöitettävä liikelaitoksistaan muun muassa Helsingin Satama. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yhtiöittämisen vaikutuksia Helsingin Sataman hankintaprosessiin. Työ on tehty toimeksiantona Helsingin Satamalle. Työn tavoitteena on auttaa hankintatoimen parissa työskenteleviä Helsingin Sataman työntekijöitä valmistautumaan hankintaprosessin muutoksiin.
Työn teoriaosa käsittelee hankintoja, julkisia hankintoja ja yhtiöittämistä perustuen kirjallisuus- ja Internet-lähteisiin. Empiirinen osa keskittyy yhtiöittämisen vaikutuksiin case-yrityksen hankintaprosessissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten tehtiin kolme teemahaastattelua: Helsingin Sataman hankinta-asiantuntijaa haastateltiin Helsingin Sataman hankintaprosessin nykytilasta ja liikelaitoksen yhtiöittämisestä. Kemin Satama Oy:n ja HaminaKotka Satama Oy:n edustajia haastateltiin yhtiöitetyn sataman hankintaprosessista. Lisäksi tutkittiin Helsingin Sataman sisäistä hankintaohjetta.
Tutkimushaastattelujen perusteella hankintalaki määrittelee pääosin Helsingin Sataman hankintaprosessin. Tästä syystä johtuen on ratkaisevaa, noudattaako Helsingin Satama hankinnoissaan hankintalakia vai osakeyhtiölakia yhtiöittämisen jälkeen. Tutkimushaastattelujen mukaan sen on todennäköisesti noudatettava hankintalakia, jos se säilyy hankintayksikkönä. Tulevan satamaosakeyhtiön toiminnan luonne vaikuttaa puolestaan ratkaisevasti siihen, jääkö se hankintayksiköksi. Helsingin Sataman hankinta-asiantuntijan mukaan Helsingin Satamasta tehtyjen alustavien arvioiden perusteella se tulee säilymään hankintayksikkönä. Koska kuntalain muutos ei ole tullut voimaan ja Helsingin Sataman yhtiöittämisestä ei ole tehty lopullisia päätöksiä, vielä ei voi sanoa tarkasti, mitä vaikutuksia yhtiöittämisellä tulee olemaan. Yhtiöittämisen vaikutuksia tulee tutkia uudelleen, kun satamien yhtiöittämisestä on saatavilla enemmän tietoa.
Työn teoriaosa käsittelee hankintoja, julkisia hankintoja ja yhtiöittämistä perustuen kirjallisuus- ja Internet-lähteisiin. Empiirinen osa keskittyy yhtiöittämisen vaikutuksiin case-yrityksen hankintaprosessissa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten tehtiin kolme teemahaastattelua: Helsingin Sataman hankinta-asiantuntijaa haastateltiin Helsingin Sataman hankintaprosessin nykytilasta ja liikelaitoksen yhtiöittämisestä. Kemin Satama Oy:n ja HaminaKotka Satama Oy:n edustajia haastateltiin yhtiöitetyn sataman hankintaprosessista. Lisäksi tutkittiin Helsingin Sataman sisäistä hankintaohjetta.
Tutkimushaastattelujen perusteella hankintalaki määrittelee pääosin Helsingin Sataman hankintaprosessin. Tästä syystä johtuen on ratkaisevaa, noudattaako Helsingin Satama hankinnoissaan hankintalakia vai osakeyhtiölakia yhtiöittämisen jälkeen. Tutkimushaastattelujen mukaan sen on todennäköisesti noudatettava hankintalakia, jos se säilyy hankintayksikkönä. Tulevan satamaosakeyhtiön toiminnan luonne vaikuttaa puolestaan ratkaisevasti siihen, jääkö se hankintayksiköksi. Helsingin Sataman hankinta-asiantuntijan mukaan Helsingin Satamasta tehtyjen alustavien arvioiden perusteella se tulee säilymään hankintayksikkönä. Koska kuntalain muutos ei ole tullut voimaan ja Helsingin Sataman yhtiöittämisestä ei ole tehty lopullisia päätöksiä, vielä ei voi sanoa tarkasti, mitä vaikutuksia yhtiöittämisellä tulee olemaan. Yhtiöittämisen vaikutuksia tulee tutkia uudelleen, kun satamien yhtiöittämisestä on saatavilla enemmän tietoa.