Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu : Sovittelijana toimimisen haasteet ja toimintaa tukeva ohjaus ja koulutus
Helimo, Anna (2013)
Helimo, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083112
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään vapaaehtoisten rikos- ja riita-asioiden sovittelijoiden näkemyksiä sovittelijana toimimisen haasteista, toimintaa tukevista asioista sekä sovitteluohjaajien tarjoamasta tuesta. Tavoitteena oli kehittää sovittelutoimintaa sekä sovittelijoiden ohjausta ja koulutusta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Pirkanmaan sovittelutoimistossa eläytymismenetelmän avulla.
Rikosten ja riita-asioiden sovittelu on osapuolille vapaaehtoista. Sovittelussa osapuolilla on mahdollisuus kohdata toisensa ja keskustella tapahtuneesta rikoksesta sekä sen aiheuttamien haittojen korvaamisesta. Sovittelun taustalla on käsitys restoratiivisesta oikeudesta, jossa tavoitteena on palauttaa osapuolten väliset suhteet tukemalla anteeksiantoa sekä rikoksen korvaamista.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelupalvelua järjestetään sovittelutoimistoissa. Sovittelutoimistoista sovitteluohjaajat ovat yhteydessä ensin käsiteltävän asian osapuoliin ja varmistavat sovittelulain mukaisten yleisten edellytysten toteutumisen. Tämän jälkeen ohjaajat ohjaavat jutun kahdelle vapaaehtoiselle sovittelijalle, jotka järjestävät sovitteluneuvottelun. Sovittelijoiden tehtävänä sovittelussa on johtaa neuvottelua, varmistaa keskustelun tasapuolisuus ja luoda turvallinen ilmapiiri. Sovittelijat myös auttavat laatimaan asiasta sovittelusopimuksen tai tarvittaessa keskeyttävät sovittelun.
Sovittelijoiden vastausten perusteella sovittelun onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat toimintaperiaatteet, sovitteluohjaajat, asiakkaat ja sovittelijat itse. Sovittelijana toimimisessa haasteellista voi olla esimerkiksi turvallisen ilmapiirin ja tasapainoisen keskustelun luominen, osapuolten asennoituminen sovitteluun, neuvottelutilanteen ohjaus sekä puolueettomuus. Sovittelijana toimimista tukevia asioita taas ovat toiminnan taustalla vaikuttavat periaatteet, kuten vapaaehtoisuus ja puolueettomuus, työparityöskentely sekä sovittelutoimiston ja ohjaajien tuki. Vastausten perusteella sovittelijoiden koulutuksessa tulisi käsitellä esimerkiksi dialogisuutta, työparityön toimivuutta sekä sovittelijan roolia.
Sovittelijoille tulisi järjestää säännöllisesti jatko- ja täydennyskoulutusta, jotta sovittelijataidot kehittyisivät. Sovitteluohjaajien tulee kiinnittää huomiota asiakkaille annettavaan tietoon, jotta heillä on sovitteluun tullessa realistinen käsitys sovittelusta. Sovittelijoiden ohjaukseen tulee antaa aikaa ja huomiota, jotta tarvittavat asiat tulevat käsitellyksi. Myös ohjaajille tulee järjestää koulutusta ohjaamistaitoihin liittyen.
Rikosten ja riita-asioiden sovittelu on osapuolille vapaaehtoista. Sovittelussa osapuolilla on mahdollisuus kohdata toisensa ja keskustella tapahtuneesta rikoksesta sekä sen aiheuttamien haittojen korvaamisesta. Sovittelun taustalla on käsitys restoratiivisesta oikeudesta, jossa tavoitteena on palauttaa osapuolten väliset suhteet tukemalla anteeksiantoa sekä rikoksen korvaamista.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelupalvelua järjestetään sovittelutoimistoissa. Sovittelutoimistoista sovitteluohjaajat ovat yhteydessä ensin käsiteltävän asian osapuoliin ja varmistavat sovittelulain mukaisten yleisten edellytysten toteutumisen. Tämän jälkeen ohjaajat ohjaavat jutun kahdelle vapaaehtoiselle sovittelijalle, jotka järjestävät sovitteluneuvottelun. Sovittelijoiden tehtävänä sovittelussa on johtaa neuvottelua, varmistaa keskustelun tasapuolisuus ja luoda turvallinen ilmapiiri. Sovittelijat myös auttavat laatimaan asiasta sovittelusopimuksen tai tarvittaessa keskeyttävät sovittelun.
Sovittelijoiden vastausten perusteella sovittelun onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat toimintaperiaatteet, sovitteluohjaajat, asiakkaat ja sovittelijat itse. Sovittelijana toimimisessa haasteellista voi olla esimerkiksi turvallisen ilmapiirin ja tasapainoisen keskustelun luominen, osapuolten asennoituminen sovitteluun, neuvottelutilanteen ohjaus sekä puolueettomuus. Sovittelijana toimimista tukevia asioita taas ovat toiminnan taustalla vaikuttavat periaatteet, kuten vapaaehtoisuus ja puolueettomuus, työparityöskentely sekä sovittelutoimiston ja ohjaajien tuki. Vastausten perusteella sovittelijoiden koulutuksessa tulisi käsitellä esimerkiksi dialogisuutta, työparityön toimivuutta sekä sovittelijan roolia.
Sovittelijoille tulisi järjestää säännöllisesti jatko- ja täydennyskoulutusta, jotta sovittelijataidot kehittyisivät. Sovitteluohjaajien tulee kiinnittää huomiota asiakkaille annettavaan tietoon, jotta heillä on sovitteluun tullessa realistinen käsitys sovittelusta. Sovittelijoiden ohjaukseen tulee antaa aikaa ja huomiota, jotta tarvittavat asiat tulevat käsitellyksi. Myös ohjaajille tulee järjestää koulutusta ohjaamistaitoihin liittyen.