Improvement of indirect materials' purchasing centralization within business process service engagement : case: Company X
Hyttinen, Jukka (2013)
Hyttinen, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062985
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö dokumentoi epäsuorien hankintojen keskittämisprojektissa koetut ongelmat, tutkii mahdollisia syitä näille ongelmille, sekä antaa kehitysehdotuksia projektin operatiivisen puolen kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantoi case-yritys X.
Aineisto tähän kvalitatiiviseen tutkimukseen on kerätty kirjoittajan havainnointiin pohjautuen hänen työskennellessään projektissa, yritys X:n hankintapäälliköiden kanssa pidetyistä haastatteluista, sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimus koostuu teoria-, ja empiriaosasta. Teoriaosa tukee empiriaosuutta antamalla katselmuksen epäsuorien ostojen keskittämisestä sekä tutkimalla siihen liittyviä hallinnollisia haasteita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat hankintojen keskittämisprojektin operatiivisen toimivuuden haasteet kun projektissa on mukana useita ulkoisia resursseja; liiketoimintaprosessin palveluntarjoaja ja epäsuorien materiaalien tavarantoimittajat. Liiketoimintaprosessin palveluntarjoajan tehokas hyödyntäminen hankintojen keskittämisprojektissa vaatii huolellista suunnittelua, sopimuksentekoa ja monitorointia, joihin yritykset eivät usein kiinnitä tarpeeksi huomiota kun tämänkaltaista strategista päätöstä tehdään.
Tutkimus ehdottaa että tavarantoimittajien rooli jää operatiivisen toimivuuden kannalta aliarvioiduksi käytettäessä omaa ostoportaalia. Tavarantoimittajan motivaatio operatiivisen eheyden takaamiseksi hankintojen keskittämisprojektissa aikaansaadaan hankintaorganisaation johdonmukaisella ja yhteistyö-orientoituneella toimittajasuhteen johtamisella.
Yhteenveto osoittaa että paikallinen projektinhallinta, selkeä työn, - ja vastuunjako, operatiivisten prosessien uudelleensuunnittelu, johtajuus, tehokas kommunikaatio, poikkiorganisatorinen yhteistyö ja sisäinen asiakas-suuntautunut lähestymistapa ovat erittäin tärkeitä tekijöitä joita osto-organisaation tulee harkita taatakseen epäsuorien hankintojen keskittämisprojektin kannattavuus sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Aineisto tähän kvalitatiiviseen tutkimukseen on kerätty kirjoittajan havainnointiin pohjautuen hänen työskennellessään projektissa, yritys X:n hankintapäälliköiden kanssa pidetyistä haastatteluista, sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimus koostuu teoria-, ja empiriaosasta. Teoriaosa tukee empiriaosuutta antamalla katselmuksen epäsuorien ostojen keskittämisestä sekä tutkimalla siihen liittyviä hallinnollisia haasteita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat hankintojen keskittämisprojektin operatiivisen toimivuuden haasteet kun projektissa on mukana useita ulkoisia resursseja; liiketoimintaprosessin palveluntarjoaja ja epäsuorien materiaalien tavarantoimittajat. Liiketoimintaprosessin palveluntarjoajan tehokas hyödyntäminen hankintojen keskittämisprojektissa vaatii huolellista suunnittelua, sopimuksentekoa ja monitorointia, joihin yritykset eivät usein kiinnitä tarpeeksi huomiota kun tämänkaltaista strategista päätöstä tehdään.
Tutkimus ehdottaa että tavarantoimittajien rooli jää operatiivisen toimivuuden kannalta aliarvioiduksi käytettäessä omaa ostoportaalia. Tavarantoimittajan motivaatio operatiivisen eheyden takaamiseksi hankintojen keskittämisprojektissa aikaansaadaan hankintaorganisaation johdonmukaisella ja yhteistyö-orientoituneella toimittajasuhteen johtamisella.
Yhteenveto osoittaa että paikallinen projektinhallinta, selkeä työn, - ja vastuunjako, operatiivisten prosessien uudelleensuunnittelu, johtajuus, tehokas kommunikaatio, poikkiorganisatorinen yhteistyö ja sisäinen asiakas-suuntautunut lähestymistapa ovat erittäin tärkeitä tekijöitä joita osto-organisaation tulee harkita taatakseen epäsuorien hankintojen keskittämisprojektin kannattavuus sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.