Kohti vetovoimaista ja hyvinvoivaa työyhteisöä : toimintamalli opettajien organisaatioon sitoutumisen vahvistamiseksi ja työn imun edistämiseksi Koulutuskeskus Salpauksessa
Hämäläinen, Kristiina (2013)
Hämäläinen, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113154
Tiivistelmä
Henkilöstön hyvinvointiin ja organisaatioon sitoutumiseen tähtäävä kehittämishanke aloitettiin vuonna 2010 koulutuskeskus Salpauksessa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vahvistaa opettajien organisaatioon sitoutumista sekä lisätä työn imua. Lisäksi tarkoituksena oli löytää koulutuskeskus Salpauksesta voimavaroja, joilla työn imua ja organisaatioon sitoutumista voidaan vahvistaa. Tämä kehittä-mishanke keskittyy voimavarakeskeiseen ajatteluun, jolla on yhteys positiiviseen työnpsykologiaan. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda opettajien työn imua lisäävä ja organisaatioon sitoutumista vahvistava toimintamalli. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Vastanneita oli 86. Menetelmänä oli osin strukturoitu, osin avoimia kysymyksiä sisältänyt kyselylomake. Aineisto analysoitiin webropolilla, SPSS:lla sekä Excel-tilastointiohjelmalla.
Kehittämishankkeessa nousi esiin, opettajat kaipasivat enemmän avointa keskustelua, esimiehen läsnäoloa, kannustusta ja työn sisältöjen kehittämistä. Kehittämishankkeessa vahvistui myös teoria, jonka mukaan opettajia sitouttaa eniten organisaatioon työ itsessään. Voimavaroina nousivat esiin muun muassa kollegiaalisuus, moniosaaminen ja ammattiylpeys. Jatkotutkimushaasteena esitetään, että kehittämishankeen tutkimus toistettaisiin kahden vuoden päästä uudelleen, jotta saataisiin selville, ovatko voimavarat edelleen samat kuin tässä kehittämishankkeessa. Myös työn imun tilaa on hyvä tarkistaa työyhteisössä, johon tämän kehittämishankkeen myötä muodostettu toimintamalli on luotu. Samalla voidaan seurata, onko tässä kehittämishankkeessa tehty toimintamalli lisännyt työn imua kyseisessä yksikössä.
Kehittämishankkeessa nousi esiin, opettajat kaipasivat enemmän avointa keskustelua, esimiehen läsnäoloa, kannustusta ja työn sisältöjen kehittämistä. Kehittämishankkeessa vahvistui myös teoria, jonka mukaan opettajia sitouttaa eniten organisaatioon työ itsessään. Voimavaroina nousivat esiin muun muassa kollegiaalisuus, moniosaaminen ja ammattiylpeys. Jatkotutkimushaasteena esitetään, että kehittämishankeen tutkimus toistettaisiin kahden vuoden päästä uudelleen, jotta saataisiin selville, ovatko voimavarat edelleen samat kuin tässä kehittämishankkeessa. Myös työn imun tilaa on hyvä tarkistaa työyhteisössä, johon tämän kehittämishankkeen myötä muodostettu toimintamalli on luotu. Samalla voidaan seurata, onko tässä kehittämishankkeessa tehty toimintamalli lisännyt työn imua kyseisessä yksikössä.