MySync - ohjelman kaupallistaminen ja markkinointi
Laurén, Henri (2009)
Laurén, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036896
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena ja tavoitteena oli selventää pienelle yritykselle kaupallistamisen ja markkinoinnin tarkoitusperiä. Lähdemateriaalina on käytetty opinnäytetöitä, tutkimuksia, artikkeleita, alan kirjallisuutta, kohdeyrityksen henkilöstön toimintaa, yrityksen omaa materiaalia ja Internetin syövereistä löydettyä aineistoa. Selkeänä lähtökohtana yritykselle on selvittää omien tuotteidensa ja palveluidensa tarjonta ja niistä asiakkaille kohdistuva hyöty. Yleisenä hyötynä on pienentää kynnystä yrityksen pääsemiseksi markkinoille ja luoda yrityksen toimintaan uutta näkemystä toiminnan tehostamiseen. Yrityksen johto määrittelee suuntaviivat ja näyttää parhaimman esimerkin yrityksen kaupallistamisessa ja markkinoinnissa. Johdon näyttämät suuntaviivat määrittävät koko yrityk-sen tulevaisuuden. Kaupallistamisvaihtoehtoja ovat tuotanto nykyisessä tai uudessa yrityksessä, lisensointi, myynti, yhteistyösopimus ja yritysosto. Kaupallisuuteen pyrkimisessä pitää tehdä tärkeitä valmistelevia töitä. Tavoitteet, strategiat, ohjaus, ideointi, tuote, palvelu, kilpailuetu, kuluttajat, muut sidosryhmät, markkinat, kehitys ja kommunikointi muodostavat yritykselle seurattavan ohjenuoran. Muodostuvaa ohjenuoraa kannattaa seurata aktiivisesti ja päivittää osaamista ja tietoutta jatkuvasti. Kaupallistaminen on yritystoiminnan sydän ja kaupallistamisen pitää olla jokaisen toiminnassa mukana. Markkinointi muodostaa yhdessä kaupallistamisen kanssa yritykselle oivan keinon ilmaista olemassaolonsa. Molempien toimintojen tärkeyttä yrityksen toiminnassa ei aina ymmärretä tarpeeksi hyvin. Markkinoinnin avulla saadaan uusia asiakkaita ja pidetään yllä olemassa olevia asiakkuuksia. Markkinointi on yrityksen ikkuna kuluttajien tietoisuuteen ja markkinoinnin avulla saadaan selville yritykselle sopivat kohderyhmät, kilpailijat, tuotteen ja oman toiminnan linjanvedot. Markkinointi on pääasiallisesti myyntiä ja mainontaa. Myynnin ja mainonnan lisäksi erityisen suuren kohdearvon yrityksen toiminnassa muodostavat varsinainen myyntityö ja suhdetoiminta. Myyntityön avulla saadaan asiakkaisiin kosketus ja todellinen yrityksen toiminta korostuu sen avulla. Yhtä lailla suhdetoiminta on suorassa yhteydessä yrityskuvan muodostumisessa ja sen avulla parannetaan yrityksen imagoa.