Prowellness tietojärjestelmän käyttö hoitajan kokemana : Diabetes tietojärjestelmä ja päätöksenteon tuki
Hickey, Taina (2013)
Hickey, Taina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123234
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on tuottaa tietoa aikuistyypin eli 2 tyypin diabeteksen hoitotyön kirjaamisesta ja päätöksenteosta terveysasemilla kuvailemalla hoitajien kokemuksia. Yhteistyötahoina olivat Pisara projekti ja ProWellness Oy. Tutkimuksessa kuvailtiin kahden sairaanhoitajan kokemuksia ProWellness tietojärjestelmän käytöstä ja käyttöön otettavasta päätöksenteon tuesta. Tuloksissa kuvataan kuinka hoitajat kokivat järjestelmän vastaavan hoitajan vastaanottotyöhön, kuinka järjestelmän muistutteita, linkitettyjä hoitosuosituksia ja päätöksenteon tukea käytettiin, kuinka vaikutus hoidon laatuun koettiin ja järjestelmän kehitys- ja koulutustarpeet.
Menetelmänä oli kahden sairaanhoitajan laadullinen teemahaastattelu yksilöhaastatteluna. Vuonna 2011 päätöksenteon tuki oli uusi työkalu. Hoitajat eivät olleet erikoistuneita diabeteshoitajia. Analyysimenetelmä oli induktiivinen, aineistolähtöinen teema-analyysi.
Hoitajat kokivat ProWellness tietojärjestelmän kirjaamisen työkaluksi. He eivät kokeneet sitä päätöksenteon tuen työkaluksi. Päätöksenteon tuen muistutteet ja linkit hoitosuosituksiin olivat vähäisessä käytössä, lähinnä lääkelistalla. Hoitajat eivät osanneet sanoa vaikuttiko päätöksenteon tuki hoitotyön laatuun. Kirjaamisessa koettiin olevan päällekkäisyyttä ja siihen meni enemmän aikaa järjestelmien puutteellisesta integraatiosta johtuen. Hoitajien kokemuksista nousi ehdotuksia hoitajan vastaanoton ja tietojärjestelmän vastaavuuden parantamiseksi. Perehdytys ja koulutustarpeita nousi esiin haastatteluissa.
Johtopäätöksenä aihetta tulisi tutkia lisää kun tietokonepohjainen päätöksenteon tuki on vakiintunut hoitajien käyttöön ja koulutustarpeet on tyydytetty.
Menetelmänä oli kahden sairaanhoitajan laadullinen teemahaastattelu yksilöhaastatteluna. Vuonna 2011 päätöksenteon tuki oli uusi työkalu. Hoitajat eivät olleet erikoistuneita diabeteshoitajia. Analyysimenetelmä oli induktiivinen, aineistolähtöinen teema-analyysi.
Hoitajat kokivat ProWellness tietojärjestelmän kirjaamisen työkaluksi. He eivät kokeneet sitä päätöksenteon tuen työkaluksi. Päätöksenteon tuen muistutteet ja linkit hoitosuosituksiin olivat vähäisessä käytössä, lähinnä lääkelistalla. Hoitajat eivät osanneet sanoa vaikuttiko päätöksenteon tuki hoitotyön laatuun. Kirjaamisessa koettiin olevan päällekkäisyyttä ja siihen meni enemmän aikaa järjestelmien puutteellisesta integraatiosta johtuen. Hoitajien kokemuksista nousi ehdotuksia hoitajan vastaanoton ja tietojärjestelmän vastaavuuden parantamiseksi. Perehdytys ja koulutustarpeita nousi esiin haastatteluissa.
Johtopäätöksenä aihetta tulisi tutkia lisää kun tietokonepohjainen päätöksenteon tuki on vakiintunut hoitajien käyttöön ja koulutustarpeet on tyydytetty.