Asiakaskohtainen kustannusanalyysi toimintolaskennan keinoin : Stera Technologies
Laakso, Aku (2012)
Laakso, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012916
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli toteuttaa asiakaskohtainen kustannusanalyysi Stera Technologiesin myyntiorganisaation käyttöön toimintoperusteisen kustannuslaskennan pilottiprojektina viidestä valitusta Stera Technologiesin asiakkaasta. Opinnäytetyön muut tavoitteet olivat: Miten yrityksen kustannukset jaetaan viiden valitun asiakkaiden kesken? Mitä toimintoja ja kustannusajureita Stera Technologiesin toimintoperusteisessa kustannusanalyysissä voidaan käyttää? Miten kustannukset kohdistetaan resursseilta toiminnoille ja toiminnoilta valituille asiakkaille? Voidaanko toimintoperusteista kustannuslaskentaa hyödyntää Stera Technologiesilla pilottiprojektin jälkeen?
Opinnäytetyössä tutkittiin Stera Technologiesin myyntiorganisaation valitsemien viiden asiakkaan kustannuksia lähtökohtaisesti myyntiorganisaation näkökulmasta. Kaikki kustannukset kuitenkin huomioitiin laskennassa. Myyntiorganisaation kustannukset on jaettu sillä tarkkuudella, että tulosten pohjalta pystytään tekemään johtopäätöksiä asiakkaiden kannattavuudesta.
Toimintoperusteinen kustannuslaskenta perustuu kustannusten tarkasteluun toiminnoittain. Siinä on kaksi vaihetta, joista ensimmäisessä kustannukset kohdistetaan resursseilta toiminnoilla ja toisessa taas edelleen toiminnoilta laskentakohteille. Toimintoperusteinen kustannuslaskenta on perinteisiä kustannuslaskentamalleja huomattavasti tarkempi ja sopii hyvin nykyaikaisten yritysten tarkasteluun, joissa välillisten kustannusten osuus on suuri.
Selvityksen tuloksiksi saatiin, että valitusta viidestä asiakkasta yksi tuottaa analyysin perusteella yritykselle tappiota. Muut neljä asiakasta olivat kannattavia. Tuloksista pystyttiin näkemään, että myyntiorganisaation kustannuksista liian suuri osa syntyy ongelmien ratkaisemisesta ja liian vähän aikaa käytetään asiakasyhteistyöhön, asiakasvierailuihin sekä tarjoustoimintaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin Stera Technologiesin myyntiorganisaation valitsemien viiden asiakkaan kustannuksia lähtökohtaisesti myyntiorganisaation näkökulmasta. Kaikki kustannukset kuitenkin huomioitiin laskennassa. Myyntiorganisaation kustannukset on jaettu sillä tarkkuudella, että tulosten pohjalta pystytään tekemään johtopäätöksiä asiakkaiden kannattavuudesta.
Toimintoperusteinen kustannuslaskenta perustuu kustannusten tarkasteluun toiminnoittain. Siinä on kaksi vaihetta, joista ensimmäisessä kustannukset kohdistetaan resursseilta toiminnoilla ja toisessa taas edelleen toiminnoilta laskentakohteille. Toimintoperusteinen kustannuslaskenta on perinteisiä kustannuslaskentamalleja huomattavasti tarkempi ja sopii hyvin nykyaikaisten yritysten tarkasteluun, joissa välillisten kustannusten osuus on suuri.
Selvityksen tuloksiksi saatiin, että valitusta viidestä asiakkasta yksi tuottaa analyysin perusteella yritykselle tappiota. Muut neljä asiakasta olivat kannattavia. Tuloksista pystyttiin näkemään, että myyntiorganisaation kustannuksista liian suuri osa syntyy ongelmien ratkaisemisesta ja liian vähän aikaa käytetään asiakasyhteistyöhön, asiakasvierailuihin sekä tarjoustoimintaan.