Rubber Extrusion Parameter Optimization
Peltola, Pauliina (2013)
Peltola, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilannut yritys tarjoaa erilaisia lastinkäsittelylaitteita ja -ratkaisuja asiakkailleen. Opinnäytetyö tehtiin yrityksen merenkulkuun ja erityisesti kuivarahtiin erikoistuneeseen yksikköön, jonka yksi tuoteryhmä on alihankintana valmistetut lastiluukuntiivisteet rahtilaivoihin. Opinnäytetyössä haettiin optimaalisia ajoparametreja uuden lineaarisen lastiluukuntiivistetuotteen suulakepuristusta varten. Työssä tarkasteltiin ruuvinopeutta, kumimassan lämpötilaa ja ulostulevan profiilin pintalämpötilaa. Kyseiset ajoparametrit ovat vain tälle yhdelle tietyn muodon ja koon omaavalle tiivisteelle kun se valmistetaan yhdellä tietyllä kumisekoitusreseptillä, suulakkeella ja kylmäsyöttö suulakepuristimella. Yrityksen lopullinen tavoite on saada tämä lineaarinen tiivistetuote hallittuun massatuotantoon. Tämän opinnäytetyön teoriaosa käsittelee kumia materiaalina ja sisältää lyhyen yleiskatsauksen kumituotteen suunnitteluun, valmistukseen, eri työstötekniikkoihin ja kumin testaukseen. Näitä aiheita on käsitelty lastiluukun kumitiivistetuotannon näkökulmasta ja tätä opinnäytetyötä tullaan käyttämään uusien suunnittelijoiden perehdytysmateriaalina.
Optimaalisten ajoparametrien löytämiseksi suoritettiin nykyisen työohjeen ohjearvojen perusteella niistä alitettuja ja ylitettyjä koeajoja 13 kappaletta. Tiedot koeajoista kerättiin manuaalisesti ja niitä käsiteltiin Excel -taulukkolaskentaohjelmalla. Suulakepuristimen koeajoparametrien arviointi perustui niiden tuottamien tulosten vertailuun tuotteen teknisessä piirustuksessa olevien mittatoleranssien ja standardipuristumakäyrän välillä.
Saatujen tulosten perusteella nykyisen työohjeen ruuvinopeus, kumisekoituksen paine ja lämpötila voivat kaikki olla hieman nykyistä korkeampia. Kaikista kriittisimmäksi ajoparametriksi tämän tuotteen osalta muodostui kumisekoituksen lämpötila suulakepuristimen päässä. Ylärajoja ei saavutettu ajoparametrien kanssa, mutta alarajoista saatiin enemmän tietoa. Yksi tuotteen teknisen piirustuksen apumitoista kannattaisi myös lisätä kriittisiin mittoihin antamalla sille mittatoleranssiraja. Tässä työssä tehtyjen laajojen ajoparametriyhdistelmien jälkeen on helpompi tarkastella jotakin tiettyä parametria ja sen vaikutusta tiivistetuotannon laatuun tarkemmin. On suositeltavaa toistaa työssä löydetyt ajoparametrit kolmesti pitkien ajoaikojen kanssa, jotta voidaan lopullisesti varmistua opinnäytetyön tuloksista.
Optimaalisten ajoparametrien löytämiseksi suoritettiin nykyisen työohjeen ohjearvojen perusteella niistä alitettuja ja ylitettyjä koeajoja 13 kappaletta. Tiedot koeajoista kerättiin manuaalisesti ja niitä käsiteltiin Excel -taulukkolaskentaohjelmalla. Suulakepuristimen koeajoparametrien arviointi perustui niiden tuottamien tulosten vertailuun tuotteen teknisessä piirustuksessa olevien mittatoleranssien ja standardipuristumakäyrän välillä.
Saatujen tulosten perusteella nykyisen työohjeen ruuvinopeus, kumisekoituksen paine ja lämpötila voivat kaikki olla hieman nykyistä korkeampia. Kaikista kriittisimmäksi ajoparametriksi tämän tuotteen osalta muodostui kumisekoituksen lämpötila suulakepuristimen päässä. Ylärajoja ei saavutettu ajoparametrien kanssa, mutta alarajoista saatiin enemmän tietoa. Yksi tuotteen teknisen piirustuksen apumitoista kannattaisi myös lisätä kriittisiin mittoihin antamalla sille mittatoleranssiraja. Tässä työssä tehtyjen laajojen ajoparametriyhdistelmien jälkeen on helpompi tarkastella jotakin tiettyä parametria ja sen vaikutusta tiivistetuotannon laatuun tarkemmin. On suositeltavaa toistaa työssä löydetyt ajoparametrit kolmesti pitkien ajoaikojen kanssa, jotta voidaan lopullisesti varmistua opinnäytetyön tuloksista.