Verkkokauppapaikkojen vertailu käytettävyyden näkökulmasta
Latvala, Miia (2009)
Latvala, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047024
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käytettävyyden kannalta niitä ominaisuuksia, joiden avulla voitiin vertailla kahden eri verkkokauppapaikan käytettävyyttä.
Tutkimuksessa perehdyttiin käytettävyyden kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, joi-hin kuuluu päällimmäisenä visuaalinen suunnittelu. Tutkimuksen tarkoituksena on kertoa millaisen käytettävyydeltään hyvän verkkokauppapaikan tulisi olla käyttäjän näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksessa tutustutaan myös ensin e-liiketoimintaan ja e-kauppaan.
Tutkimuksessa perehdyttiin niihin käytettävyyden vertailukriteereihin, jotka hyväs-sä verkkokauppapaikassa tulee ottaa huomioon.
Käytännön tutkimuksen vertailun kohteena olivat verkkokauppapaikat Tietoase-ma.fi ja Verkkokauppa.com. Vertailussa perehdyttiin siihen, miten hyvin kyseisten verkkokauppapaikkojen käytettävyys ja visuaalinen ilme on otettu huomioon. Ver-tailussa selvisi, että molemmissa verkkokaupoissa oli otettu näitä asioita hyvin huomioon, mutta molemmista löytyi myös jonkin verran epäkohtia. Tutkimuksessa selvisi, että Verkkokaupalla on parempi käytettävyys sekä visuaalinen ilme.
Tutkimuksessa perehdyttiin käytettävyyden kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, joi-hin kuuluu päällimmäisenä visuaalinen suunnittelu. Tutkimuksen tarkoituksena on kertoa millaisen käytettävyydeltään hyvän verkkokauppapaikan tulisi olla käyttäjän näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksessa tutustutaan myös ensin e-liiketoimintaan ja e-kauppaan.
Tutkimuksessa perehdyttiin niihin käytettävyyden vertailukriteereihin, jotka hyväs-sä verkkokauppapaikassa tulee ottaa huomioon.
Käytännön tutkimuksen vertailun kohteena olivat verkkokauppapaikat Tietoase-ma.fi ja Verkkokauppa.com. Vertailussa perehdyttiin siihen, miten hyvin kyseisten verkkokauppapaikkojen käytettävyys ja visuaalinen ilme on otettu huomioon. Ver-tailussa selvisi, että molemmissa verkkokaupoissa oli otettu näitä asioita hyvin huomioon, mutta molemmista löytyi myös jonkin verran epäkohtia. Tutkimuksessa selvisi, että Verkkokaupalla on parempi käytettävyys sekä visuaalinen ilme.