Sähköisen palvelutuotteen tuotteistaminen ja myynti
Pellinen, Timo (2013)
Pellinen, Timo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113161
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka uusi sähköinen palvelutuote tulee tuotteistaa, jotta se on helppo ostaa ja myydä. Tuotteistamisprosessissa otettiin huomioon myös myynnilliset asiat. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa case-yrityksen tuotteistamisprosessia sekä löytää aiheita, joita tulee ottaa huomioon tuotteistuksessa ja myynnissä varsinkin silloin, kun asiakas ei tunne alaa ennestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteistamisen eri vaiheita sekä myyntiprosessia. Tuotteistuksessa otettiin huomioon, että tuote on suunnattu yritysten väliseen kaupankäyntiin. Näin ollen kuluttajatuotteet sekä kuluttaja-kauppaan liittyvät myynnilliset seikat on rajattu pois. Myyntiprosessissa käytiin läpi myynnin vaiheet ensikontaktista jälkimarkkinointiin. Myyntiprosessissa huomioitiin myös ostajan ostamisen vaiheet. Empiriaosuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastatteluna case-yrityksen tuotteistamisen parissa työskenteleviä henkilöitä. Tutkimuksen perusteella luotiin case-yritykselle malli tuotteistuksen ja myynnin tueksi.
Tutkimuksessa selvisi, ettei case-yrityksellä ollut vakiintunutta tuotteistamispro-sessia, vaan tuotteistamista tehtiin kokeilemalla eri keinoja. Tutkimuksen avulla case-yritykselle luotiin oma tuotteistamisen malli, joka ottaa huomioon tuottei-den erityisvaatimukset. Tuotteistamismallia voi käyttää myös muut saman alan toimijat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteistamisen eri vaiheita sekä myyntiprosessia. Tuotteistuksessa otettiin huomioon, että tuote on suunnattu yritysten väliseen kaupankäyntiin. Näin ollen kuluttajatuotteet sekä kuluttaja-kauppaan liittyvät myynnilliset seikat on rajattu pois. Myyntiprosessissa käytiin läpi myynnin vaiheet ensikontaktista jälkimarkkinointiin. Myyntiprosessissa huomioitiin myös ostajan ostamisen vaiheet. Empiriaosuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastatteluna case-yrityksen tuotteistamisen parissa työskenteleviä henkilöitä. Tutkimuksen perusteella luotiin case-yritykselle malli tuotteistuksen ja myynnin tueksi.
Tutkimuksessa selvisi, ettei case-yrityksellä ollut vakiintunutta tuotteistamispro-sessia, vaan tuotteistamista tehtiin kokeilemalla eri keinoja. Tutkimuksen avulla case-yritykselle luotiin oma tuotteistamisen malli, joka ottaa huomioon tuottei-den erityisvaatimukset. Tuotteistamismallia voi käyttää myös muut saman alan toimijat.