Venäläismatkailijoiden tiedonhankinta ennen matkaa ja matkan aikana tarjolla olevista ravintolapalveluista
Bakhareva, Olga (2013)
Bakhareva, Olga
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli selvittää mitä markkinointikanavia venäläiset matkailijat käyttävät ennen matkaa Suomeen ja matkan aikana, kun he etsivät tietoa Lappeenrannan seudulla olevista ravintolapalveluista. Toisena tavoitteena oli saada selville, mitkä valintakriteerit vaikuttavat venäläisten matkailijoiden ruokaravintoloiden valintaan Lappeenrannan seudulla.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin kenttätutkimuksena, jonka aineisto kerättiin henkilökohtaisenä kyselynä. Tutkimus toteutettiin Sokos Hotel Lappeessa sekä Cumulus Lappeenranta hotelleissa. Vastauksia saatiin 61 kappaletta. Saadun tiedon tueksi haastateltiin Venäjän sähköisen markkinoinnin sekä ruokaravintoloiden asiantuntijoita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kaikista suosituimmat ovat henkilökohtaiset lähteet sekä ennen matkaa että matkan aikana. Ennen matkaa tietoja haetaan pääosin Internetistä. Internetin tärkein sivusto venäläisille matkailijoille on sosiaalisen median yhteisö Vkontakte.ru. Matkan aikana taas hyödynnetään enemmän printtimediaa, kuten esimerkiksi lehtiä, karttoja ja esitteitä. Luetuimmat lehdet ovat Stop in Finland ja Venäjän kauppatie. Ruokaravintoloiden tärkeimmät valintakriteerit ovat ruoan laatu, hyvä palvelu ja sisustus. Venäläiset myös arvostavat palvelua venäjän kielellä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin kenttätutkimuksena, jonka aineisto kerättiin henkilökohtaisenä kyselynä. Tutkimus toteutettiin Sokos Hotel Lappeessa sekä Cumulus Lappeenranta hotelleissa. Vastauksia saatiin 61 kappaletta. Saadun tiedon tueksi haastateltiin Venäjän sähköisen markkinoinnin sekä ruokaravintoloiden asiantuntijoita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kaikista suosituimmat ovat henkilökohtaiset lähteet sekä ennen matkaa että matkan aikana. Ennen matkaa tietoja haetaan pääosin Internetistä. Internetin tärkein sivusto venäläisille matkailijoille on sosiaalisen median yhteisö Vkontakte.ru. Matkan aikana taas hyödynnetään enemmän printtimediaa, kuten esimerkiksi lehtiä, karttoja ja esitteitä. Luetuimmat lehdet ovat Stop in Finland ja Venäjän kauppatie. Ruokaravintoloiden tärkeimmät valintakriteerit ovat ruoan laatu, hyvä palvelu ja sisustus. Venäläiset myös arvostavat palvelua venäjän kielellä.