Löylyä lisää : Kaupinojan saunan ja Tampereen Talviuimarit r.y:n asiakasarviointi BIKVA-menetelmällä
Taatila, Tiina; Palkonen, Minna (2013)
Taatila, Tiina
Palkonen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263667
Tiivistelmä
Ihmisten liittyminen yhteen jonkin henkilökohtaisesti tärkeän asian toteuttamiseksi on kansalaistoiminnan perusajatus. Tämä kuvaa myös nykypäivän järjestötoiminnan ydintä. Ihmisen ja yhdistyksen väliset kiinnityspinnat ovat muuttuneet entisajoista. Tampereen Talviuimarit r.y:n hallituksessa heräsi halu kehittää sauna- ja yhdistystoimintaa asiakaslähtöisesti vastaamaan nykypäivän ky-syntään. Havaittavissa oleva kävijäsukupolvenvaihdos on toiminnan tarjoajalle haaste. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Tampereen Talviuimarit r.y:n Kaupinojan saunan käyttäjien asiakastyytyväisyyden nykytilaa ja sauna- ja yhdistys-toiminnan tulevaisuuden odotuksia.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen ja siinä käytettiin Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli neljä ryhmähaastattelua: ei-jäsenet, jäsenet, hallitus ja poliittinen päättäjä. Tavoitteena oli edistää yhdistyksen hallituksen pyrkimyksiä löytää asiakastoiminnan kehittämiskohteita. Tutkimustehtäviksi muotoutuivat: millainen on saunan käyttäjien asiakastyytyväisyyden nykyti-la ja minkälaisia odotuksia asiakkailla on Tampereen Talviuimarit r.y:n sauna- ja yhdistystoiminnasta.
Asiakaslähtöisen arvioinnin pohjalta näytti siltä, että sauna- ja yhdistystoiminta oli tienristeyksessä. Tampereen Kaupinojalla sauna- ja yhdistystoiminta ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa. Toimintaympäristön muuttuessa saunan käyttäjillä on uusia arvoja, intressejä ja tarpeita, joihin yhdistyksen pitäisi pystyä vastaamaan. Yhdistystoimintaan kaivattiin läpinäkyvyyttä organisaation johtamisessa ja avoimia vuorovaikutussuhteita. Yhdistyksessä on tehtävä päätös, halutaanko toimintaa kehittää ennakkoluulottomasti ja innovatiivisesti, vai pitäytyä nykyisessä olotilassa. Asiakaslähtöisten toimintatapojen kehittyminen Kaupinojalla edellyttää sauna- ja yhdistystoiminnan rakenteellisia muutoksia ja uusia toimintalinjauksia. Tällöin käytäntöjä muutetaan kaikkien asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen ja siinä käytettiin Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli neljä ryhmähaastattelua: ei-jäsenet, jäsenet, hallitus ja poliittinen päättäjä. Tavoitteena oli edistää yhdistyksen hallituksen pyrkimyksiä löytää asiakastoiminnan kehittämiskohteita. Tutkimustehtäviksi muotoutuivat: millainen on saunan käyttäjien asiakastyytyväisyyden nykyti-la ja minkälaisia odotuksia asiakkailla on Tampereen Talviuimarit r.y:n sauna- ja yhdistystoiminnasta.
Asiakaslähtöisen arvioinnin pohjalta näytti siltä, että sauna- ja yhdistystoiminta oli tienristeyksessä. Tampereen Kaupinojalla sauna- ja yhdistystoiminta ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa. Toimintaympäristön muuttuessa saunan käyttäjillä on uusia arvoja, intressejä ja tarpeita, joihin yhdistyksen pitäisi pystyä vastaamaan. Yhdistystoimintaan kaivattiin läpinäkyvyyttä organisaation johtamisessa ja avoimia vuorovaikutussuhteita. Yhdistyksessä on tehtävä päätös, halutaanko toimintaa kehittää ennakkoluulottomasti ja innovatiivisesti, vai pitäytyä nykyisessä olotilassa. Asiakaslähtöisten toimintatapojen kehittyminen Kaupinojalla edellyttää sauna- ja yhdistystoiminnan rakenteellisia muutoksia ja uusia toimintalinjauksia. Tällöin käytäntöjä muutetaan kaikkien asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.