Aloitetoiminta ja sen kehittäminen julkishallinnon organisaatiossa
Jääskä, Riikka (2013)
Jääskä, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233589
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin Hallinnon tietotekniikkakeskuksen aloitetoimintaa. Työssä keskityttiin työntekijälähtöisen aloitetoiminnan tutkimiseen julkishallinnon näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää organisaation aloitetoimintaa. Tarkoituksena oli tutkia aloitetoiminnan nykytila organisaatiossa ja tuottaa tutkimukseen perustuvia kehitysehdotuksia aloitetoiminnan parantamiseksi. Parannusehdotukset liittyivät mm. aloiteprosessiin, syntyvien aloitteiden määrän lisäämiseen ja aloitetoiminnasta tiedottamiseen. Tutkimus on tehty laadullisena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluiden ja sähköpostien avulla.
Aloitetoiminta on yksi tavoista kanavoida henkilöstön luovuutta ja yksi organisaation kehittämisen välineistä. Aloitetoiminnassa on kyse muodollisesta järjestelmästä, jossa sääntöjen ja kuvattujen prosessien avulla käsitellään, arvioidaan ja palkitaan henkilöstön esittämät ideat.
Tutkimustulosten perusteella julkishallinnon organisaation aloitetoiminnan haasteita ovat byrokratia, prosessien kuvaaminen sekä aloitetoiminnan hidas käynnistyminen. Johdon sitoutuminen aloitetoimintaan koko prosessin osalta nousi tutkimuksessa tärkeäksi huomioksi.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan soveltaa kehitettäessä ja suunniteltaessa aloitetoimintaa ja sen prosesseja. Keskeisimpänä jatkotutkimusaiheena nousi esiin aloitteiden käyttöönoton toteuttaminen ja käyttöönotettujen aloitteiden vaikutus työtyytyväisyyden, tuottavuuden tai kustannustehokkuuden lisääntymiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää organisaation aloitetoimintaa. Tarkoituksena oli tutkia aloitetoiminnan nykytila organisaatiossa ja tuottaa tutkimukseen perustuvia kehitysehdotuksia aloitetoiminnan parantamiseksi. Parannusehdotukset liittyivät mm. aloiteprosessiin, syntyvien aloitteiden määrän lisäämiseen ja aloitetoiminnasta tiedottamiseen. Tutkimus on tehty laadullisena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluiden ja sähköpostien avulla.
Aloitetoiminta on yksi tavoista kanavoida henkilöstön luovuutta ja yksi organisaation kehittämisen välineistä. Aloitetoiminnassa on kyse muodollisesta järjestelmästä, jossa sääntöjen ja kuvattujen prosessien avulla käsitellään, arvioidaan ja palkitaan henkilöstön esittämät ideat.
Tutkimustulosten perusteella julkishallinnon organisaation aloitetoiminnan haasteita ovat byrokratia, prosessien kuvaaminen sekä aloitetoiminnan hidas käynnistyminen. Johdon sitoutuminen aloitetoimintaan koko prosessin osalta nousi tutkimuksessa tärkeäksi huomioksi.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan soveltaa kehitettäessä ja suunniteltaessa aloitetoimintaa ja sen prosesseja. Keskeisimpänä jatkotutkimusaiheena nousi esiin aloitteiden käyttöönoton toteuttaminen ja käyttöönotettujen aloitteiden vaikutus työtyytyväisyyden, tuottavuuden tai kustannustehokkuuden lisääntymiseen.