Metka-nallen matkassa : mediakasvausta varhaiskasvatukseen
Koukkari, Jaana; Keski-Luopa, Sanna (2013)
Koukkari, Jaana
Keski-Luopa, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273710
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli viedä mediakasvatusta varhaiskasvatukseen. Halusimme osallistaa lapsia mediakasvatukseen Metka-nallen avulla. Tarkoituksenamme oli etsiä vastausta miten mediakasvatuksen avulla tuotetaan lapsille elämyksiä ja uuden oppimista. Lisäksi halusimme herättää keskustelua vanhempien ja ammattikasvattajien kanssa. Teoreettinen viitekehys perustuu lähdekirjallisuuteen.
Mediakasvatus antaa mahdollisuudet laaja-alaiselle kasvatustyölle. Havainnoimmalla lapsia kasvattaja saa tietoa lasten kiinnostuksen kohteista ja voi sen avulla suunnitella varhaiskasvatuksessa toteutettavaa mediakasvatusta. Lasten osallisuutta tuetaan monipuolisia menetelmiä käyttämällä.
Mediakasvatus on läsnä lapsen jokapäiväisessä elämässä. Se sisältää medioihin tutustumista, eri medioiden käyttämistä, leikkiä, satuja, sääntöjä ja rajoja. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa on ajankohtainen aihe. Lähikäynnit päiväkodilla ajoittuivat valtakunnaliseen mediataitoviikkoon joka järjestettiin nyt ensimmäisen kerran.
Mediakasvatus antaa mahdollisuudet laaja-alaiselle kasvatustyölle. Havainnoimmalla lapsia kasvattaja saa tietoa lasten kiinnostuksen kohteista ja voi sen avulla suunnitella varhaiskasvatuksessa toteutettavaa mediakasvatusta. Lasten osallisuutta tuetaan monipuolisia menetelmiä käyttämällä.
Mediakasvatus on läsnä lapsen jokapäiväisessä elämässä. Se sisältää medioihin tutustumista, eri medioiden käyttämistä, leikkiä, satuja, sääntöjä ja rajoja. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa on ajankohtainen aihe. Lähikäynnit päiväkodilla ajoittuivat valtakunnaliseen mediataitoviikkoon joka järjestettiin nyt ensimmäisen kerran.