VISUAALISESTI HOUKUTTELEVA VAATETUSALAN VERKKOKAUPPA NAISKULUTTAJAN NÄKÖKULMASTA
Nissinen, Nelli (2013)
Nissinen, Nelli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303243598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303243598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmalle tutkittua ja perusteltua tietoa siitä, millainen on visuaalisesti houkutteleva vaatetusalan verkkokauppa naiskuluttajan näkökulmasta. Aihetta tarkasteltiin ensin teoriatiedon avulla, minkä jälkeen tutkimusongelma ratkaistiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen.
Tutkimus rajattiin käsittelemään vaatetusalan verkkokauppoja, jotka olivat pääasiassa naiskuluttajille suunnattuja. Kohderyhmäksi määriteltiin 20–30-vuotiaat naishenkilöt, jotka käyttivät verkkokauppoja noin kolme kertaa kuukaudessa. Tutkimuksen ensisijaisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka ohessa sivuttiin myös havainnointimenetelmää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelurunko laadittiin tietoperustan pohjalta, ja haastateltaviksi valittiin viisi henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla sekä referointia että suoria sitaatteja käyttäen. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin kuvioita, jotka havainnollistivat visuaalisesti tekstin sisältöä.
Tutkimustulokset eivät tuottaneet täysin uutta tietoa tutkittavasta aihealueesta, vaan enemmänkin todensivat ja tukivat jo nykyistä teoriatietoa. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille kolme osa-aluetta, joilla oli erityisen suuri merkitys visuaalisesti houkuttelevaa verkkokauppaa tavoiteltaessa. Ne olivat kokonaisvaltainen väriharmonia, pääkohderyhmän makutottumuksien mukaisuus ja persoonallisesti tuttu toteutus.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan kannattaisikin keskittyä edellä mainittuihin osa-alueisiin tulevissa verkkokauppahankkeissaan, jotta visuaalisesti asiakkaita puoleensa vetävä lopputulos saavutettaisiin. Lisäksi tutkimustulokset ovat yhdessä tietoperustan kanssa mainio pikaopas alan pk-yrityksille, jotka suunnittelevat visuaalisesti toimivan verkkokaupan perustamista.
Tutkimus rajattiin käsittelemään vaatetusalan verkkokauppoja, jotka olivat pääasiassa naiskuluttajille suunnattuja. Kohderyhmäksi määriteltiin 20–30-vuotiaat naishenkilöt, jotka käyttivät verkkokauppoja noin kolme kertaa kuukaudessa. Tutkimuksen ensisijaisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka ohessa sivuttiin myös havainnointimenetelmää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelurunko laadittiin tietoperustan pohjalta, ja haastateltaviksi valittiin viisi henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla sekä referointia että suoria sitaatteja käyttäen. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin kuvioita, jotka havainnollistivat visuaalisesti tekstin sisältöä.
Tutkimustulokset eivät tuottaneet täysin uutta tietoa tutkittavasta aihealueesta, vaan enemmänkin todensivat ja tukivat jo nykyistä teoriatietoa. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille kolme osa-aluetta, joilla oli erityisen suuri merkitys visuaalisesti houkuttelevaa verkkokauppaa tavoiteltaessa. Ne olivat kokonaisvaltainen väriharmonia, pääkohderyhmän makutottumuksien mukaisuus ja persoonallisesti tuttu toteutus.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan kannattaisikin keskittyä edellä mainittuihin osa-alueisiin tulevissa verkkokauppahankkeissaan, jotta visuaalisesti asiakkaita puoleensa vetävä lopputulos saavutettaisiin. Lisäksi tutkimustulokset ovat yhdessä tietoperustan kanssa mainio pikaopas alan pk-yrityksille, jotka suunnittelevat visuaalisesti toimivan verkkokaupan perustamista.