Suomalaisen matkailuyrityksen etabloituminen Venäjän markkinoille, case: Sokos Hotels
Lattu, Salla-Riikka (2013)
Lattu, Salla-Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111325
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi suomalainen matkailuyritys haluaa laajentaa toimintaansa Venäjälle. Tutkimuksessa haluttiin myös tarkastella Venäjän-liiketoimintaa harjoittavien suomalaisten matkailuyritysten käsitystä Venäjä-osaamisesta ja sen merkityksestä sekä selvittää, millaisia kulttuurien välisiä eroja yritys kohtaa etabloitumisprosessinsa aikana. Lopuksi haluttiin selvittää case-yrityksen näkemyksiä etabloitumisprosessin onnistumisesta ja yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta Venäjän markkinoilla. Venäjällä on paljon suomalaisyrityksiä, mutta suurin osa niistä toimii kaupan tai tekniikan alalla, matkailualan yrityksiä on vielä vähän. Kuitenkin uudet juna- ja lauttayhteydet ovat lisänneet suomalaisten matkailijoiden määrää Venäjällä.
Tutkimuksen teoriaosiossa käytiin läpi tutkimuksen kannalta keskeisimpiä teorioita suomalaisyritysten nykyisestä tilanteesta Venäjällä, kulttuurieroista sekä Venäjä-osaamisesta. Lähteenä käytettiin kirjallisuutta, Internetistä löytyneitä tiede- ja uutisartikkeleita sekä luentomuistiinpanoja. Tutkimuksen empiirisessä osiossa case-yritykselle toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu. Empiriaa ja teoriaa verrattiin toisiinsa ja pyrittiin löytämään keskeiset yhtäläisyydet sekä mahdollisia eroavaisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisen matkailuyrityksen toiminnan Venäjälle laajentamisen syynä on suuremman markkinaosuuden hankkiminen. Etabloitumisprosessin aikana kohdatut kulttuurierot ovat suurelta osin samoja kuin hollantilaisen kulttuurintutkijan Geert Hofsteden kuvaus kulttuuriulottuvuuksista. Venäjä-osaaminen koetaan ennen kaikkea kulttuurierojen ymmärtämiseksi ja kommunikaatiotaidoksi.
Tutkimuksen teoriaosiossa käytiin läpi tutkimuksen kannalta keskeisimpiä teorioita suomalaisyritysten nykyisestä tilanteesta Venäjällä, kulttuurieroista sekä Venäjä-osaamisesta. Lähteenä käytettiin kirjallisuutta, Internetistä löytyneitä tiede- ja uutisartikkeleita sekä luentomuistiinpanoja. Tutkimuksen empiirisessä osiossa case-yritykselle toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu. Empiriaa ja teoriaa verrattiin toisiinsa ja pyrittiin löytämään keskeiset yhtäläisyydet sekä mahdollisia eroavaisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisen matkailuyrityksen toiminnan Venäjälle laajentamisen syynä on suuremman markkinaosuuden hankkiminen. Etabloitumisprosessin aikana kohdatut kulttuurierot ovat suurelta osin samoja kuin hollantilaisen kulttuurintutkijan Geert Hofsteden kuvaus kulttuuriulottuvuuksista. Venäjä-osaaminen koetaan ennen kaikkea kulttuurierojen ymmärtämiseksi ja kommunikaatiotaidoksi.