Rakennusalan koulutuksen käytänteiden kehittäminen Sataedussa
Särkiniemi, Hannu (2013)
Särkiniemi, Hannu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023808
Tiivistelmä
Sataedun organisaatiomuutoksen yhteydessä ilmeni etteivät käytänteet opetuksen järjestämiseksi olleet homogeenisia. Lisäksi havaittiin selviä puutteita opetussuunnitelman toteutumisessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tunnistaa heikkoudet opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa rakennusalan koulutuksessa Sataedun eri yksiköissä. Tässä työssä lähestyttiin kehittämistyötä Kokemäen yksikön näkökulmasta. Tavoitteena oli luoda pohja toimintamallien yhtenäistämiselle.
Teoriapohjana kehittämishankkeelle käytettiin alan kirjallisuutta ja www-sivustoja. Lisäksi ratkaisumallien taustalla hyödynnettiin jaettua kollegiaalista asiantuntijuutta.
Suurimmaksi heikkoudeksi opetuksen järjestämistä koskien nousivat esiin suunnittelemattomuus ja epäjohdonmukainen toiminta. Ongelmia todettiin ai-heutuvan myös henkilökunnan huonosta perehdyttämisestä.
Ratkaisumalliehdotuksiksi nousivat mm. vuosi-, jakso- ja viikkosuunnitelmien lisäksi niihin sitoutetut tasotehtävät. Pyrittiin löytämään myös pohjaa eri toimin-tojen johdonmukaistamiselle ja henkilökunnan hyvälle perehdytykselle työtehtäviinsä.
Yhteiseen päämäärään sitoutuminen on välttämätön edellytys hyvän työilmapiirin syntymiseksi. Tähän tarvitaan selkeät suunnitelmat ydintehtävän tulokselliseksi toteuttamiseksi.
Osaston toimintaan vaikuttavan henkilöstön yhteistyöllä saatetaan alulle myönteinen kehitys opetustoiminnassa sekä työhyvinvoinnissa. Kehitettäessä keinoja päivittäisen opetustyön hoitamiseksi, luodaan samalla yhteisiä toimintamalleja eri tilanteista suoriutumiseen.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tunnistaa heikkoudet opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa rakennusalan koulutuksessa Sataedun eri yksiköissä. Tässä työssä lähestyttiin kehittämistyötä Kokemäen yksikön näkökulmasta. Tavoitteena oli luoda pohja toimintamallien yhtenäistämiselle.
Teoriapohjana kehittämishankkeelle käytettiin alan kirjallisuutta ja www-sivustoja. Lisäksi ratkaisumallien taustalla hyödynnettiin jaettua kollegiaalista asiantuntijuutta.
Suurimmaksi heikkoudeksi opetuksen järjestämistä koskien nousivat esiin suunnittelemattomuus ja epäjohdonmukainen toiminta. Ongelmia todettiin ai-heutuvan myös henkilökunnan huonosta perehdyttämisestä.
Ratkaisumalliehdotuksiksi nousivat mm. vuosi-, jakso- ja viikkosuunnitelmien lisäksi niihin sitoutetut tasotehtävät. Pyrittiin löytämään myös pohjaa eri toimin-tojen johdonmukaistamiselle ja henkilökunnan hyvälle perehdytykselle työtehtäviinsä.
Yhteiseen päämäärään sitoutuminen on välttämätön edellytys hyvän työilmapiirin syntymiseksi. Tähän tarvitaan selkeät suunnitelmat ydintehtävän tulokselliseksi toteuttamiseksi.
Osaston toimintaan vaikuttavan henkilöstön yhteistyöllä saatetaan alulle myönteinen kehitys opetustoiminnassa sekä työhyvinvoinnissa. Kehitettäessä keinoja päivittäisen opetustyön hoitamiseksi, luodaan samalla yhteisiä toimintamalleja eri tilanteista suoriutumiseen.