Suomen Tennisliiton seurojen jäsentutkimus
Forsman, Anssi (2013)
Forsman, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203486
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millä tavalla tennisseurojen jäsenet suh-tautuvat seuransa markkinointiin, ja millaisia markkinointikanavia ja – toimenpiteitä he haluaisivat seuran tulevaisuudessa käyttävän. Kääntäen ajateltuna tavoite on siis tehostaa seurojen markkinointia, jota kautta seurat saisivat lisää jäseniä ja olemassa olevista jäsenistä entistä tyytyväisempiä. Tavoitteeseen pääsemiseksi toteutin määrällisen tutkimuksen, jossa kysyin viestintään liittyviä asioita seurojen jäseniltä sekä hallipalveluita käyttäviltä ei-jäseniltä.
Tutkimusosuus opinnäytetyöstä perustuu e-lomakkeella toteutettuun kyselytutkimukseen, joka on suunniteltu yhdessä Suomen Tennisliiton seurapalvelupäällikkö Henrik Zilliacuksen kanssa. Olen itse suunnitellut rungon kyselylomakkeeseen, johon Zilliacus yhdessä Tennisliiton toimitusjohtaja Teemu Purhon kanssa on tehnyt muutamia muutosehdotuksia, jotta kysely vastaa paremmin myös Tennisliiton tavoitteisiin.
Tutkimukseen saatiin yhteensä 94 vastausta, joista suurin osa Suomen suurimmista seuroista. Kyselylomaketta jaettiin seurojen nettisivujen ja mahdollisen jäsenrekisterin kautta. Tämän lisäksi jaoin kyselyä oman Facebook – profiilini kautta, joten vastauksia tuli myös seuroilta, jotka eivät alun perin olleet tutkimuksessa mukana.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin jossain määrin. Seuroja emme saaneet mukaan niin paljon kuin olisimme halunneet, emmekä niin laajalla skaalalla kuin olisimme halunneet, mutta tuloksista voi kuitenkin vetää johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan seurojen viestintää olisi tulevaisuudessa vietävä. Nämä johtopäätökset edustavat kuitenkin vain suurten seurojen nä-kemystä. Kehitysehdotuksina esitettiin laajamittaista markkinoinnin kokonaiskuvaa. Tärkein viestintäkanava on seuran omat nettisivut, mutta viestintä ei voi olla yhden kanavan varassa. Organisaation sanoman on oltava saatavilla riippumatta siitä, mitä markkinoinnin kanavia ihmiset haluavat käyttää.
Tutkimusosuus opinnäytetyöstä perustuu e-lomakkeella toteutettuun kyselytutkimukseen, joka on suunniteltu yhdessä Suomen Tennisliiton seurapalvelupäällikkö Henrik Zilliacuksen kanssa. Olen itse suunnitellut rungon kyselylomakkeeseen, johon Zilliacus yhdessä Tennisliiton toimitusjohtaja Teemu Purhon kanssa on tehnyt muutamia muutosehdotuksia, jotta kysely vastaa paremmin myös Tennisliiton tavoitteisiin.
Tutkimukseen saatiin yhteensä 94 vastausta, joista suurin osa Suomen suurimmista seuroista. Kyselylomaketta jaettiin seurojen nettisivujen ja mahdollisen jäsenrekisterin kautta. Tämän lisäksi jaoin kyselyä oman Facebook – profiilini kautta, joten vastauksia tuli myös seuroilta, jotka eivät alun perin olleet tutkimuksessa mukana.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin jossain määrin. Seuroja emme saaneet mukaan niin paljon kuin olisimme halunneet, emmekä niin laajalla skaalalla kuin olisimme halunneet, mutta tuloksista voi kuitenkin vetää johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan seurojen viestintää olisi tulevaisuudessa vietävä. Nämä johtopäätökset edustavat kuitenkin vain suurten seurojen nä-kemystä. Kehitysehdotuksina esitettiin laajamittaista markkinoinnin kokonaiskuvaa. Tärkein viestintäkanava on seuran omat nettisivut, mutta viestintä ei voi olla yhden kanavan varassa. Organisaation sanoman on oltava saatavilla riippumatta siitä, mitä markkinoinnin kanavia ihmiset haluavat käyttää.