Jelpparin käsikirja
Ruotsalainen, Hanne; Soininen, Mira (2013)
Ruotsalainen, Hanne
Soininen, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054010
Tiivistelmä
Lähde-hanke on kymmenen pohjoissavolaisen kunnan sosiaali- ja terveystoimen sekä muiden yhteistyökumppaneiden muodostama hanke, joka pyrkii eri keinoin ennaltaehkäisemään 16—29-vuotiaiden nuorten syrjäytymistä. Yksi hankkeen toiminnoista on Jelppari-valmennuksen koordinointi, jossa koulutetaan ”ei-ammatillisia” tukihenkilöitä nuorten auttajiksi. Hanke on jo alkuselvityksessään saanut eri toimijoilta vahvistusta siihen, että tukihenkilöitä nuorille tarvitaan enemmän. Jelppari-toiminta tarjoaa matalan kynnyksen tukihenkilömuodon, jossa auttajaksi voi halutessaan tulla kuka tahansa kuntalainen, jolla on aito halu auttaa ympärillä olevaa nuorta turvallisesti, tiettyjä rajoja noudattaen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tarkoituksena oli luoda käsikirja, joka toimii tukena eri kuntien järjestämissä tukihenkilökoulutuksissa.Jelppari-käsikirjan tarkoituksena on vahvistaa Jelpparien taitoja tukihenkilötoiminnassa osallisuuden näkökulmasta. Kehittämistehtäväksemme rajasimme kysymyksen: mitä tietoa Jelppari-tarvitsee, jotta voi toimia auttajana/tukihenkilönä syrjäytymisvaarassa olevalle/jo syrjäytyneelle nuorelle?
JelpparinKäsikirja on synkronoitu koulutuksissa käytettävään kouluttajan oppaaseen. Jelppari-valmennus koostuu 3+3+5 tunnin kokonaisuudesta, joissa käsitellään erilaisia teemoja, kuten nuorisokultuuri, sosiaalinen media ja tukihenkilön rooli ja rajat sekä auttajan oma jaksaminen. Käsikirjan on tarkoitus toimia tukihenkilön päiväkirjana, johon Jelppariksi kouluttautuva voi tehdä tärkeitä muistiinpanoja ja kirjata omia ajatuksiaan prosessin eri vaiheissa. Käsikirja käsittelee yllämainittuja valmennuksen teemoja, sekä tarjoaa lisäluettavaa ja vinkkejä Jelppariksi ryhtyvän oman kiiinnostuksen mukaan.
Suunnitteluprosessissamme hyödynsimme deming-ympyrää mukaillen, sekä hyödynsimme suunnitteluvaiheessa ongelma- ja tavoitepuuta, joiden avulla käsikirjassa vaadittu sisältö hahmottui helpommin. Opinnäytetyön raportti sisältää työn teoreettisen viitekehyksen sekä kuvauksen kehittämistyön eri vaiheista. Lisäksi opinnäytetyön lopussa on valmistamamme Jelpparin käsikirja.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tarkoituksena oli luoda käsikirja, joka toimii tukena eri kuntien järjestämissä tukihenkilökoulutuksissa.Jelppari-käsikirjan tarkoituksena on vahvistaa Jelpparien taitoja tukihenkilötoiminnassa osallisuuden näkökulmasta. Kehittämistehtäväksemme rajasimme kysymyksen: mitä tietoa Jelppari-tarvitsee, jotta voi toimia auttajana/tukihenkilönä syrjäytymisvaarassa olevalle/jo syrjäytyneelle nuorelle?
JelpparinKäsikirja on synkronoitu koulutuksissa käytettävään kouluttajan oppaaseen. Jelppari-valmennus koostuu 3+3+5 tunnin kokonaisuudesta, joissa käsitellään erilaisia teemoja, kuten nuorisokultuuri, sosiaalinen media ja tukihenkilön rooli ja rajat sekä auttajan oma jaksaminen. Käsikirjan on tarkoitus toimia tukihenkilön päiväkirjana, johon Jelppariksi kouluttautuva voi tehdä tärkeitä muistiinpanoja ja kirjata omia ajatuksiaan prosessin eri vaiheissa. Käsikirja käsittelee yllämainittuja valmennuksen teemoja, sekä tarjoaa lisäluettavaa ja vinkkejä Jelppariksi ryhtyvän oman kiiinnostuksen mukaan.
Suunnitteluprosessissamme hyödynsimme deming-ympyrää mukaillen, sekä hyödynsimme suunnitteluvaiheessa ongelma- ja tavoitepuuta, joiden avulla käsikirjassa vaadittu sisältö hahmottui helpommin. Opinnäytetyön raportti sisältää työn teoreettisen viitekehyksen sekä kuvauksen kehittämistyön eri vaiheista. Lisäksi opinnäytetyön lopussa on valmistamamme Jelpparin käsikirja.