Buen Feeling –matkojen fysioterapian arviointi ja innovointi
Tiainen, Helena (2013)
Tiainen, Helena
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043967
Tiivistelmä
Buen Feeling –matkat ovat Hyvän Olon –matkoja Fuengirolaan Espanjaan erityisryhmille, liikuntarajoitteisille ja ikääntyneille. Suomalainen fysioterapeutti kulkee matkaryhmän mukana Suomesta Espanjaan antaen matkalaisille tukea, turvaa ja tarvittaessa apua. Matkaan kuluu hoitopaketti, joka sisältää suomalaisten fysioterapeuttien antamia fysioterapiahoitoja ja fysioterapeuttista neuvontaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja arvioida Buen Feeling –matkojen fysioterapian sisältö ja kehittämistarpeet. Opinnäytteen tarkoitus oli kehittää Buen Feeling –matkasta monipuolisempi tuote niin matkan fysioterapian kuin asiakasryhmienkin osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin innovaatiotoiminnalla. Buen Feeling –matkojen innovointi tapahtui kahdessa eri osassa. Ensin tuote arvioitiin ja tämän jälkeen luotiin kehittämisehdotuksia niin matkan fysioterapian sisältöön kuin asiakasryhmiinkin.
Buen Feeling –matkojen fysioterapiahoidot arvioitiin syksyn 2012 aikana teemahaastattelemalla sekä Buen Feeling -matkalaisia että matkojen toteutukseen osallistuneita fysioterapeutteja. Teemahaastattelujen lisäksi arviointia tehtiin havainnoinnin ja tilastoinnin avulla.
Kehitysehdotukset luotiin arvioinnin tulosten perusteella. Ehdotuksiin otettiin vahvasti huomioon nykyisten asiakasryhmien toiveet ja tarpeet hoitopakettien suhteen. Arvioinnin tulokset ja kehitysehdotukset ovat opinnäytetyön tilaajan käytössä ja tilaajan pyynnöstä salaisia.
Buen Feeling –matkat luovat Fysio-Eskolalle kilpailukykyä, jota tulevaisuus vaatii. Matkojen esteettömyys ja fysioterapia tuovat tuotteelle lisäarvoa. Matkojen kokonaisvaltainen palveluprosessi tuo etuja, joita kannattaa hyödyntää myös jatkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja arvioida Buen Feeling –matkojen fysioterapian sisältö ja kehittämistarpeet. Opinnäytteen tarkoitus oli kehittää Buen Feeling –matkasta monipuolisempi tuote niin matkan fysioterapian kuin asiakasryhmienkin osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin innovaatiotoiminnalla. Buen Feeling –matkojen innovointi tapahtui kahdessa eri osassa. Ensin tuote arvioitiin ja tämän jälkeen luotiin kehittämisehdotuksia niin matkan fysioterapian sisältöön kuin asiakasryhmiinkin.
Buen Feeling –matkojen fysioterapiahoidot arvioitiin syksyn 2012 aikana teemahaastattelemalla sekä Buen Feeling -matkalaisia että matkojen toteutukseen osallistuneita fysioterapeutteja. Teemahaastattelujen lisäksi arviointia tehtiin havainnoinnin ja tilastoinnin avulla.
Kehitysehdotukset luotiin arvioinnin tulosten perusteella. Ehdotuksiin otettiin vahvasti huomioon nykyisten asiakasryhmien toiveet ja tarpeet hoitopakettien suhteen. Arvioinnin tulokset ja kehitysehdotukset ovat opinnäytetyön tilaajan käytössä ja tilaajan pyynnöstä salaisia.
Buen Feeling –matkat luovat Fysio-Eskolalle kilpailukykyä, jota tulevaisuus vaatii. Matkojen esteettömyys ja fysioterapia tuovat tuotteelle lisäarvoa. Matkojen kokonaisvaltainen palveluprosessi tuo etuja, joita kannattaa hyödyntää myös jatkossa.