Digitaalipelaamisen haittavaikutukset lasten ja nuorten terveyteen : Opaslehtinen kouluikäisille
Lappi, Jannica; Kalaranta, Kati (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lappi, Jannica
Kalaranta, Kati
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203500
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opaslehtinen digitaalipelaamisen haittavaikutuksista lasten ja nuorten terveyteen. Elektroniset pelit ovat yhä yleisempiä nuorten keskuudessa ja niillä pelaaminen on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. Pelaamisen lisääntyessä siitä koituvat haittavaikutukset, kuten selkä- ja niskaoireet, uniongelmat ja ahdistuneisuus tulevat yhä yleisemmiksi. Opaslehtisen tavoitteena on laajentaa lasten ja nuorten sekä vanhempien näkemyksiä siitä, mitä terveyshaittoja liikapelaaminen ja väkivaltaiset pelit voivat tuoda mukanaan. Terveyskasvatusmateriaalin tuottamisen lisäksi tavoitteena oli kehittää tekijöiden ammatillista osaamista sekä saada paremmat ammatilliset valmiudet näiden ongelmien kohtaamiseen ja ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan digitaalipelaamista, pelien sisältöjä ja ongelmia, jotka voivat yhdessä tai erikseen vaikuttaa koululaisen fyysiseen sekä psykososiaaliseen kehitykseen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös tarkemmin pelien väkivaltaisuutta ja sen tuomia haittavaikutuksia. Opaslehtiseen on koottu tietoa teoreettisesta viitekehyksestä. Sen avulla kouluikäisille tuodaan esille liiallisen digitaalipelaamisen sekä väkivaltaa sisältävien pelien tuomat terveyshaitat. Lehtisen loppuun on myös lisätty ohjeita, millä tavoin näiltä haittavaikutuksilta voi säästyä. Teoreettiseen viitekehykseen haettiin tutkittua tietoa digitaalipelien haittavaikutuksista käyttäen eri tietokantoja. Lisäksi tietoa haettiin lehtisen laatimiseen.
Projekti aloitettiin tammikuussa 2012, kun aihe varmistui. Tämän jälkeen laadittiin toimintasuunnitelma, haettiin työlle lupa ja etsittiin tutkimustietoa teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin opaslehtinen, jota jaetaan Vaasan alueen kouluilla. Lehtistä voidaan hyödyntää yleisenä tietopakettina pelaamisen haittavaikutuksista sekä apuna ennaltaehkäisevässä työssä kouluterveydenhuollossa. Se auttaa myös lasten ja nuorten vanhempia tunnistamaan liikapelaamisen vaikutuksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan digitaalipelaamista, pelien sisältöjä ja ongelmia, jotka voivat yhdessä tai erikseen vaikuttaa koululaisen fyysiseen sekä psykososiaaliseen kehitykseen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös tarkemmin pelien väkivaltaisuutta ja sen tuomia haittavaikutuksia. Opaslehtiseen on koottu tietoa teoreettisesta viitekehyksestä. Sen avulla kouluikäisille tuodaan esille liiallisen digitaalipelaamisen sekä väkivaltaa sisältävien pelien tuomat terveyshaitat. Lehtisen loppuun on myös lisätty ohjeita, millä tavoin näiltä haittavaikutuksilta voi säästyä. Teoreettiseen viitekehykseen haettiin tutkittua tietoa digitaalipelien haittavaikutuksista käyttäen eri tietokantoja. Lisäksi tietoa haettiin lehtisen laatimiseen.
Projekti aloitettiin tammikuussa 2012, kun aihe varmistui. Tämän jälkeen laadittiin toimintasuunnitelma, haettiin työlle lupa ja etsittiin tutkimustietoa teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin opaslehtinen, jota jaetaan Vaasan alueen kouluilla. Lehtistä voidaan hyödyntää yleisenä tietopakettina pelaamisen haittavaikutuksista sekä apuna ennaltaehkäisevässä työssä kouluterveydenhuollossa. Se auttaa myös lasten ja nuorten vanhempia tunnistamaan liikapelaamisen vaikutuksia.