Hoitotyön opiskelijoiden ensiapukoulutuksen arviointi ja kehittäminen
Hyväri, Sauli (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233584
Tiivistelmä
Sairaanhoitajien ensiaputaidot oletetaan hyviksi, mutta ulkomaisten tutkimusten mukaan heidän ensiaputaidot ovat usein puutteelliset. Suomessa ei ole tutkittu muiden ensiaputaitojen kuin elvytyksen osaamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Jyväskylän ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijat arvioivat heille järjestettyä ensiapukoulutusta, joka koostuu Suomen Punaisen Ristin järjestämästä EA 1-kurssista sekä henkisen ensiavun luennosta. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää kuinka hyvin opiskelijat mielestään hallitsivat ensiaputaidot.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa kehittämään Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille osoitettua ensiapukoulutusta. Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli kuusi opiskelijaa ja haastattelu suoritettiin ryhmähaastatteluna.
Opiskelijat kokivat EA 1-kurssin hyvin onnistuneena ja toimivana. Kouluttajat olivat ammattitaitoisia ja innostavia. Kurssilla käytettiin useita erilaisia oppimismenetelmiä. Opiskelijat arvioivat hallitsevansa ensiaputaidot hyvin, elvytystä lukuun ottamatta. Sekä auttamistilanteeseen menemiseen että elvytykseen liittyi runsaasti epävarmuutta. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa koulun aikana jatko- ja kertauskoulutusta ensiavusta.
Tulokset opiskelijoiden epävarmuudesta olivat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten kanssa. Lähdemateriaalin ja haastattelun perusteella muodostettuja mahdollisia tapoja kehittää hoitotyön opiskelijoiden ensiapukoulutusta ovat: jälkipuinti ensiapu-demonstraatioiden jälkeen, EA 2-kurssin tarjoaminen opiskelijoille, ensiavun kertaus- ja jatkokoulutus ennen valmistumista sekä tietotekniikan hyödyntäminen ensiapukoulutuksessa esimerkiksi suorittamalla SPR:n laatima Ensio-ensiapupeli ensiapukoulutuksen jälkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa kehittämään Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille osoitettua ensiapukoulutusta. Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli kuusi opiskelijaa ja haastattelu suoritettiin ryhmähaastatteluna.
Opiskelijat kokivat EA 1-kurssin hyvin onnistuneena ja toimivana. Kouluttajat olivat ammattitaitoisia ja innostavia. Kurssilla käytettiin useita erilaisia oppimismenetelmiä. Opiskelijat arvioivat hallitsevansa ensiaputaidot hyvin, elvytystä lukuun ottamatta. Sekä auttamistilanteeseen menemiseen että elvytykseen liittyi runsaasti epävarmuutta. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa koulun aikana jatko- ja kertauskoulutusta ensiavusta.
Tulokset opiskelijoiden epävarmuudesta olivat yhteneväisiä aikaisempien tutkimusten kanssa. Lähdemateriaalin ja haastattelun perusteella muodostettuja mahdollisia tapoja kehittää hoitotyön opiskelijoiden ensiapukoulutusta ovat: jälkipuinti ensiapu-demonstraatioiden jälkeen, EA 2-kurssin tarjoaminen opiskelijoille, ensiavun kertaus- ja jatkokoulutus ennen valmistumista sekä tietotekniikan hyödyntäminen ensiapukoulutuksessa esimerkiksi suorittamalla SPR:n laatima Ensio-ensiapupeli ensiapukoulutuksen jälkeen.