Terveyskasvatusmalli viisivuotiaiden päiväkotilasten terveystietämyksen vahvistamiseksi
Ylitolonen, Jenna; Somervuori, Jonna (2013)
Ylitolonen, Jenna
Somervuori, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033879
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana koulutuksen innovaatio- ja integraatiohanke Kouliita. Koulii on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteinen pedagoginen kehityshanke. Koulii hankkeen tavoitteena on tarjota Espooseen Suurpellon kasvavalle alueelle asiakaslähtöisiä palveluita ja kehittää ammatillisen toisen ja korkea-asteen välistä yhteistyötä. Opinnäyte on toteutettu Parasta arkea 24/7 pilotin toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ryhmämuotoinen terveyskasvatusmalli viisivuotiaille lapsille Maakirjan päiväkodissa Suurpellossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, kuinka viisivuotiaiden päiväkotilasten terveystietämystä voidaan lisätä terveyskasvatusmallin avulla. Terveyskasvatusmallin avulla voidaan lisätä terveystietoisuutta sekä opastaa ja vaikuttaa elämän hallinnan ja liikuntatottumusten kehittymiseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimii osallistuva havainnointi, jonka osana on lapsien sadutus. Opinnäytetyön tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee terveyden edistämistä lapsilähtöisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena on terveyskasvatusmalli viisivuotiaiden päiväkotilasten terveystietämyksen edistämiseksi, jota soveltamalla voidaan kehittää lasten terveyden edistämiseen liittyvää tietotaitoa. Opinnäytetyön tuloksia tarkastellaan otsikoitujen luokkien avulla: leikki osana viisivuotiaan lapsen terveyskasvatusmallia, mallista oppiminen osana terveyskasvatusmallia sekä havainnollistavat kuvat osana terveyskasvatusmallia. Tuloksista selviää, että lapsilla on entuudestaan melko hyvät tiedolliset lähtökohdat.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ryhmämuotoinen terveyskasvatusmalli viisivuotiaille lapsille Maakirjan päiväkodissa Suurpellossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, kuinka viisivuotiaiden päiväkotilasten terveystietämystä voidaan lisätä terveyskasvatusmallin avulla. Terveyskasvatusmallin avulla voidaan lisätä terveystietoisuutta sekä opastaa ja vaikuttaa elämän hallinnan ja liikuntatottumusten kehittymiseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimii osallistuva havainnointi, jonka osana on lapsien sadutus. Opinnäytetyön tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee terveyden edistämistä lapsilähtöisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena on terveyskasvatusmalli viisivuotiaiden päiväkotilasten terveystietämyksen edistämiseksi, jota soveltamalla voidaan kehittää lasten terveyden edistämiseen liittyvää tietotaitoa. Opinnäytetyön tuloksia tarkastellaan otsikoitujen luokkien avulla: leikki osana viisivuotiaan lapsen terveyskasvatusmallia, mallista oppiminen osana terveyskasvatusmallia sekä havainnollistavat kuvat osana terveyskasvatusmallia. Tuloksista selviää, että lapsilla on entuudestaan melko hyvät tiedolliset lähtökohdat.