Moottorin ja voimansiirron vaihto sekä alustan parantaminen putkirunkoautoon
Tiihonen, Mikko (2013)
Tiihonen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084105
Tiivistelmä
Tähän opinnäytetyöhön aihe syntyi tarpeesta parantaa putkirunkoauton toimintaa ja halusta tehdä opinnäytetyö sellaisesta aiheesta, jossa pääsee myös itse rakentamaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kertoa putkirunkoautoprojektista ja siihen liittyvistä tuloksista. Putkirunkoautoon vaihdettiin VW Jetan 1.6 dieselmoottorin tilalle Suzuki GSX 1100 F moottoripyörän moottori ja samalla muutettiin voimansiirto erilaiseksi. Samalla täytyi muuttaa kaikki vanhan moottorin käyttöön liittyvät muut toiminnot Su-zukin moottoriin soveltuviksi. Myös alustan toiminnan parantaminen kuului olennaisena osana projektiin, sillä putkirunkoauton ajonopeuksien kasvaessa olisi auton hallinta muutoin vaikeaa. Tavoitteena oli saada putkiautosta entistä tehokkaampi, toimintavarma ja helposti käsiteltävä myös aloittelevalle kuljettajalle. Tilarajoitteet aiheuttivat paljon ongelmia ja haasteita työssä, sekä toimivien ratkaisujen kehittämisessä. Esimerkiksi putkirunkoauton kori oli suunniteltu alun perin poikittain sijoitetulle moottorille ja pitkittäin asennettava uusi moottori aiheutti heti tilan kannalta uusia vaatimuksia.
Moottorin vaihdon, voimansiirron rakentamisen ja alustan parantamisen jälkeen autolla pääsi ajamaan testiajoja. Näiden testiajojen kokemuksien perusteella auton rakenteelliset muutokset ovat olleet onnistuneita niin omasta kuin ulkopuolistenkin koeajajien mielestä. Putkirunkoauto on tehokas ja sen toimintavarmuus sekä ajettavuus ovat hyvät.
Tämä opinnäytetyö oli kokonaisuutena erittäin opettavainen, kehitti huomattavasti suunnittelutaitoja ja antoi mahdollisuuden soveltaa koulussa opittuja asioita. Erilaisten ongelmien ratkaiseminen oli hyvin opettavaista ja laajensi ajatusmaailmaa erilaisista ratkaisumalleista. Työn valmistuttua on tullut mieleen monia kehittämiskohteita, joita olisi voinut tehdä toisin. Esimerkiksi suuremman matkamoottoripyörän moottorista olisi voinut löytyä myös peruutusvaihde, mikä nykyisestä moottorista puuttuu. Tosin peruutusvaihteen tarve on hyvin vähäistä, eikä siksi mitenkään välttämätöntä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kertoa putkirunkoautoprojektista ja siihen liittyvistä tuloksista. Putkirunkoautoon vaihdettiin VW Jetan 1.6 dieselmoottorin tilalle Suzuki GSX 1100 F moottoripyörän moottori ja samalla muutettiin voimansiirto erilaiseksi. Samalla täytyi muuttaa kaikki vanhan moottorin käyttöön liittyvät muut toiminnot Su-zukin moottoriin soveltuviksi. Myös alustan toiminnan parantaminen kuului olennaisena osana projektiin, sillä putkirunkoauton ajonopeuksien kasvaessa olisi auton hallinta muutoin vaikeaa. Tavoitteena oli saada putkiautosta entistä tehokkaampi, toimintavarma ja helposti käsiteltävä myös aloittelevalle kuljettajalle. Tilarajoitteet aiheuttivat paljon ongelmia ja haasteita työssä, sekä toimivien ratkaisujen kehittämisessä. Esimerkiksi putkirunkoauton kori oli suunniteltu alun perin poikittain sijoitetulle moottorille ja pitkittäin asennettava uusi moottori aiheutti heti tilan kannalta uusia vaatimuksia.
Moottorin vaihdon, voimansiirron rakentamisen ja alustan parantamisen jälkeen autolla pääsi ajamaan testiajoja. Näiden testiajojen kokemuksien perusteella auton rakenteelliset muutokset ovat olleet onnistuneita niin omasta kuin ulkopuolistenkin koeajajien mielestä. Putkirunkoauto on tehokas ja sen toimintavarmuus sekä ajettavuus ovat hyvät.
Tämä opinnäytetyö oli kokonaisuutena erittäin opettavainen, kehitti huomattavasti suunnittelutaitoja ja antoi mahdollisuuden soveltaa koulussa opittuja asioita. Erilaisten ongelmien ratkaiseminen oli hyvin opettavaista ja laajensi ajatusmaailmaa erilaisista ratkaisumalleista. Työn valmistuttua on tullut mieleen monia kehittämiskohteita, joita olisi voinut tehdä toisin. Esimerkiksi suuremman matkamoottoripyörän moottorista olisi voinut löytyä myös peruutusvaihde, mikä nykyisestä moottorista puuttuu. Tosin peruutusvaihteen tarve on hyvin vähäistä, eikä siksi mitenkään välttämätöntä.