Asiakkaan sitouttaminen brändilähettilääksi. : tapaustutkimus Ramson & Co. Brand Ambassadors Oy:n myynninedistämispalveluiden kehittämiseksi.
Hägg, Gitta (2013)
Hägg, Gitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Ramson & Co. Brand Ambassadors Oy:n myynninedistämispalveluita kartoittamalla sitouttavan markkinoinnin mukanaan tuomia mahdollisuuksia word-of-mouthin laukaisemiseksi. Opinnäytetyön pääkysymys on: "Kuinka kuluttaja saadaan suosittelemaan tuotetta tai palvelua?"
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan brändäystä, mielikuvamarkkinointia, kuluttajan sitouttamiseen tähtäävää markkinointia sekä word-of-mouth-suosittelua. Teorialuvuissa käsiteltäviä aihealueita yhdistää pyrkimys saada kuluttaja altistumaan maksimaalinen aika tuotebrändille ja näin ollen edistää kuluttajan sitoutumista tuotebrändiin. Sitoutuneista asiakkaista pyritään luomaan brändin puolestapuhujia, brand advocates.
Työtä toteutettaessa aineistoa kerättiin aihealueita käsittelevästä lähdekirjallisuudesta, kuluttajien halukkuutta suositella tuotebrändejä tarkastelevan Facebook-seurannan dokumenttianalyysin materiaalista, messuilla toteutetusta benchmarkingin havaintomateriaalista sekä uusia keinoja suosittelun laukaisemiseksi kehittelevän ideariihen aikaansaannoksista.
Sosiaalisen median tarjoamat tehokkaat suosittelun mittarit tulisi voida hyödyntää myynninedistämistä toteutettaessa. Sosiaalinen media globaalina ilmiönä mahdollistaa kaupallisten viestin kulkemisen viraaliviestin tavoin suosittelijalta toiselle. Kuitenkin, messuilla toteutetun benchmarkingin havaintojen perusteella voidaan todeta, että yritykset eivät vielä ole valveutuneita hyödyntämään sosiaalista mediaa asiakkaan sitouttamiseksi messuympäristössä ja edelleen suosittelun laukaisemiseksi.
Facebook-seurannan tuloksiin nojaten voidaan todeta, että Facebook-käyttäjät eivät ole kovinkaan halukkaita jakamaan suoraan kaupallisiksi viesteiksi ymmärrettäviä markkinointiviestejä. Tästä johtuen sosiaalisen median hyödyntämis-osaamisen lisäksi yritysten tulisi pystyä muokkaamaan kaupalliset viestit muotoon, joka puhuttelee nykypäivän valveutuneita kuluttajia. Tällöin kuluttajat suosittelisivat tuotebrändejä rakentaakseen omaa henkilöbrändiään, ilmentääkseen omaa arvomaailmaansa sekä aatteitaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan brändäystä, mielikuvamarkkinointia, kuluttajan sitouttamiseen tähtäävää markkinointia sekä word-of-mouth-suosittelua. Teorialuvuissa käsiteltäviä aihealueita yhdistää pyrkimys saada kuluttaja altistumaan maksimaalinen aika tuotebrändille ja näin ollen edistää kuluttajan sitoutumista tuotebrändiin. Sitoutuneista asiakkaista pyritään luomaan brändin puolestapuhujia, brand advocates.
Työtä toteutettaessa aineistoa kerättiin aihealueita käsittelevästä lähdekirjallisuudesta, kuluttajien halukkuutta suositella tuotebrändejä tarkastelevan Facebook-seurannan dokumenttianalyysin materiaalista, messuilla toteutetusta benchmarkingin havaintomateriaalista sekä uusia keinoja suosittelun laukaisemiseksi kehittelevän ideariihen aikaansaannoksista.
Sosiaalisen median tarjoamat tehokkaat suosittelun mittarit tulisi voida hyödyntää myynninedistämistä toteutettaessa. Sosiaalinen media globaalina ilmiönä mahdollistaa kaupallisten viestin kulkemisen viraaliviestin tavoin suosittelijalta toiselle. Kuitenkin, messuilla toteutetun benchmarkingin havaintojen perusteella voidaan todeta, että yritykset eivät vielä ole valveutuneita hyödyntämään sosiaalista mediaa asiakkaan sitouttamiseksi messuympäristössä ja edelleen suosittelun laukaisemiseksi.
Facebook-seurannan tuloksiin nojaten voidaan todeta, että Facebook-käyttäjät eivät ole kovinkaan halukkaita jakamaan suoraan kaupallisiksi viesteiksi ymmärrettäviä markkinointiviestejä. Tästä johtuen sosiaalisen median hyödyntämis-osaamisen lisäksi yritysten tulisi pystyä muokkaamaan kaupalliset viestit muotoon, joka puhuttelee nykypäivän valveutuneita kuluttajia. Tällöin kuluttajat suosittelisivat tuotebrändejä rakentaakseen omaa henkilöbrändiään, ilmentääkseen omaa arvomaailmaansa sekä aatteitaan.