Pohjois-Pohjanmaan Näkövammaiset ry:n tietotekniikkapalvelun merkitys näkövammaisen arjessa
Huhtala, Salla (2013)
Huhtala, Salla
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023845
Tiivistelmä
Olen valinnut opinnäytetyöni aiheeksi ” Pohjois-Pohjanmaan näkövammaiset ry:n tietotekniikkapalvelun merkitys näkövammaisen arjessa”. Tietotekniikkapalvelu on alkanut RAY-rahoitteisena hankkeena Pohjois-Pohjanmaan näkövammaiset ry.:lla (PPNry.). Sen tarkoituksena on tarjota näkövammaisille ihmisille apua, tukea ja koulutusmahdollisuuksia tietokoneen sekä muiden tietoteknisten apuvälineiden kanssa.
Tietotekniikkapalvelussa toimii yksi kouluttaja, jonka toiminta-alue on Pohjois-Pohjanmaan maakunta. Kouluttajan toimenkuvaan kuuluu apuvälinekartoitusten tekeminen, tarvittaessa suositusten laatiminen sekä atk-koulutus. Koulutus tapahtuu joko kotikoulutuksena tai kurssimuotoisena ryhmäkoulutuksena. PPNry:n tietotekniikkapalvelun kouluttaja myös opastaa maksajatahoja apuvälineasioissa, mm. oikeanlaisten laitteiden valinnassa ja ohjelmistojen/ laitteiden yhteensopivuusasioissa.
Apuvälineen saapuessa käyttäjälle kouluttaja perehdyttää asiakkaan apuvälineen käyttöön liittyviin perusasioihin sekä ohjaa asiakkaan juuri niille tietotekniikkapalvelun kursseille, joita asiakas tarvitsee. Kouluttaja myös kuuntelee apuvälinekäyttäjiltä tulevia toiveita ja viestejä siitä, minkälaisia kursseja tarvitaan ja toivotaan.
Opinnäytetyöni tutkii PPNry:n tietotekniikkapalvelun tarjoamien kurssien ja koulutusten sekä tietokoneen merkitystä apuvälineenä käyttäjilleen. Tutkimusaineiston olen kerännyt kyselyn avulla sähköpostia käyttäen. Vastaukset olivat mielestäni yksiselitteisiä: näkövammaiset apuvälinekäyttäjät kokivat kurssit hyvin eri tavalla tärkeiksi, mutta heitä kaikkia yhdisti ajatus siitä, että tietokone on näkövammaiselle korvaamattoman tärkeä apuväline, jota ilman nyky-yhteiskunnassa olisi vaikea selviytyä. Uskon, että kyselyssä olleen avoimen kohdan valtaisat vastaukset varmasti myös vahvistavat joitain käytäntöjä mutta toisaalta myös vievät eteenpäin jotain uutta.
Tietotekniikkapalvelussa toimii yksi kouluttaja, jonka toiminta-alue on Pohjois-Pohjanmaan maakunta. Kouluttajan toimenkuvaan kuuluu apuvälinekartoitusten tekeminen, tarvittaessa suositusten laatiminen sekä atk-koulutus. Koulutus tapahtuu joko kotikoulutuksena tai kurssimuotoisena ryhmäkoulutuksena. PPNry:n tietotekniikkapalvelun kouluttaja myös opastaa maksajatahoja apuvälineasioissa, mm. oikeanlaisten laitteiden valinnassa ja ohjelmistojen/ laitteiden yhteensopivuusasioissa.
Apuvälineen saapuessa käyttäjälle kouluttaja perehdyttää asiakkaan apuvälineen käyttöön liittyviin perusasioihin sekä ohjaa asiakkaan juuri niille tietotekniikkapalvelun kursseille, joita asiakas tarvitsee. Kouluttaja myös kuuntelee apuvälinekäyttäjiltä tulevia toiveita ja viestejä siitä, minkälaisia kursseja tarvitaan ja toivotaan.
Opinnäytetyöni tutkii PPNry:n tietotekniikkapalvelun tarjoamien kurssien ja koulutusten sekä tietokoneen merkitystä apuvälineenä käyttäjilleen. Tutkimusaineiston olen kerännyt kyselyn avulla sähköpostia käyttäen. Vastaukset olivat mielestäni yksiselitteisiä: näkövammaiset apuvälinekäyttäjät kokivat kurssit hyvin eri tavalla tärkeiksi, mutta heitä kaikkia yhdisti ajatus siitä, että tietokone on näkövammaiselle korvaamattoman tärkeä apuväline, jota ilman nyky-yhteiskunnassa olisi vaikea selviytyä. Uskon, että kyselyssä olleen avoimen kohdan valtaisat vastaukset varmasti myös vahvistavat joitain käytäntöjä mutta toisaalta myös vievät eteenpäin jotain uutta.