Muutokset Pertunmaan kunnan terveydenhuollon palvelurakenteessa : Hoitajien kokemuksia
Haulivaara, Jonna; Puonti, Sini; Ronkainen, Merja (2009)
Haulivaara, Jonna
Puonti, Sini
Ronkainen, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036966
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona, jonka saimme Pertunmaan kunnan johtavalta hoitajalta. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Pertunmaan palveluasumisen yksiköiden hoitajien kokemuksia Pertunmaalla tapahtuneesta palvelurakenteen muutoksesta.
Tutkimme, miten palvelurakenteen muutos on vaikuttanut hoitajien työnkuvaan ja mitä ajatuksia hoitajilla on tapahtuneesta muutoksesta. Teoriaosuudessa kerromme palvelurakenteen muutoksesta terveydenhuollossa, Paras-hankkeesta ja muutoksesta yleensä. Käymme läpi muutoksen vaiheita, muutosvastarintaa ja johtajan asemaa muutoksessa. Kuvaamme Pertunmaalla tapahtunutta palvelurakenteen muutosta kertomalla Pertunmaan kunnan palveluyksiköistä. Käsittelemme myös hoitajien työnkuvaa, ammatillista kasvua ja muuttuvaa hoitotyötä.
Opinnäytetyön aineiston kokosimme teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelut toteutimme kolmessa pienryhmässä. Haastattelimme yhteensä 15 lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa, jotka ovat työskennelleet Pertunmaan palveluasumisen yksiköissä muutoksen aikana. Haastatteluista saadut vastaukset purimme ja analysoimme teemoittain. Vastauksia tarkastellessamme peilasimme niitä teoreettiseen viitekehykseen ja huomasimme hyvin paljon yhtäläisyyksiä käyttämämme teorian ja saatujen tutkimustulosten välillä.
Tutkimuksessamme käy ilmi, että hoitajat ovat pääosin tyytyväisiä muutokseen ja näin jälkeenpäin ajateltuna muutos oli heidän mielestään kannattava. Osa hoitajista oli sitä mieltä, että muutoksesta informoitiin liian vähän. Tiedettiin, että muutos on tapahtumassa, mutta tarkka ajankohta muutolle olisi haluttu tietää ajoissa. Johtajilla oli selkeät visiot tulevasta ja ne perusteltiin hyvin. He olivat kannustavia ja innostavia ja suhtautuivat vastarintaan asiallisesti. Hoitajat kokivat saaneensa vaikuttaa muutokseen riittävästi ilmaisemalla omia mielipiteitään. Huonona puolena hoitajien kertomana nousi selvästi esiin lisääntyneet paperityöt ja lomakkeiden täyttämiseen olisi kaivattu enemmän koulutusta ja ohjaamista.
Pertunmaan kunnan palvelurakenteen muutos vaikuttaa kustannustehokkaalta ja muidenkin kuntien kannattaisi ottaa siitä mallia. Jatkotutkimusehdotukseksi esittäisimme tutkimusta omaisten ajatuksista muutosta kohtaan. Myös johtajan roolia muutoksessa olisi mielenkiintoista tutkia.
Tutkimme, miten palvelurakenteen muutos on vaikuttanut hoitajien työnkuvaan ja mitä ajatuksia hoitajilla on tapahtuneesta muutoksesta. Teoriaosuudessa kerromme palvelurakenteen muutoksesta terveydenhuollossa, Paras-hankkeesta ja muutoksesta yleensä. Käymme läpi muutoksen vaiheita, muutosvastarintaa ja johtajan asemaa muutoksessa. Kuvaamme Pertunmaalla tapahtunutta palvelurakenteen muutosta kertomalla Pertunmaan kunnan palveluyksiköistä. Käsittelemme myös hoitajien työnkuvaa, ammatillista kasvua ja muuttuvaa hoitotyötä.
Opinnäytetyön aineiston kokosimme teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelut toteutimme kolmessa pienryhmässä. Haastattelimme yhteensä 15 lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa, jotka ovat työskennelleet Pertunmaan palveluasumisen yksiköissä muutoksen aikana. Haastatteluista saadut vastaukset purimme ja analysoimme teemoittain. Vastauksia tarkastellessamme peilasimme niitä teoreettiseen viitekehykseen ja huomasimme hyvin paljon yhtäläisyyksiä käyttämämme teorian ja saatujen tutkimustulosten välillä.
Tutkimuksessamme käy ilmi, että hoitajat ovat pääosin tyytyväisiä muutokseen ja näin jälkeenpäin ajateltuna muutos oli heidän mielestään kannattava. Osa hoitajista oli sitä mieltä, että muutoksesta informoitiin liian vähän. Tiedettiin, että muutos on tapahtumassa, mutta tarkka ajankohta muutolle olisi haluttu tietää ajoissa. Johtajilla oli selkeät visiot tulevasta ja ne perusteltiin hyvin. He olivat kannustavia ja innostavia ja suhtautuivat vastarintaan asiallisesti. Hoitajat kokivat saaneensa vaikuttaa muutokseen riittävästi ilmaisemalla omia mielipiteitään. Huonona puolena hoitajien kertomana nousi selvästi esiin lisääntyneet paperityöt ja lomakkeiden täyttämiseen olisi kaivattu enemmän koulutusta ja ohjaamista.
Pertunmaan kunnan palvelurakenteen muutos vaikuttaa kustannustehokkaalta ja muidenkin kuntien kannattaisi ottaa siitä mallia. Jatkotutkimusehdotukseksi esittäisimme tutkimusta omaisten ajatuksista muutosta kohtaan. Myös johtajan roolia muutoksessa olisi mielenkiintoista tutkia.