Mikkelin Hallitustorin markkinoinnin kehittäminen toriyrittäjien näkökulmasta
Rantanen, Niko; Manninen, Ville (2009)
Rantanen, Niko
Manninen, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036981
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme olemme käsitelleet Mikkelin Hallitustorin markkinoinnin kehittämistä toriyrittäjien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka torikauppiaat itse haluaisivat markkinointia kehittää. Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinoinnin kehittämistä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Mikkelin toria sekä torikauppaa yleisesti.
Päätutkimusongelmamme on, kuinka Mikkelin Hallitustorin markkinointia voitaisiin kehittää. Olemme selvittäneet toriyrittäjien mielipiteitä torin toiminnasta, kehittämisestä, tulevasta toriparkista ja tulevaisuuden näkymistä. Käsittelemme myös torin vetovoimaisuutta ja elinkelpoisuutta tulevaisuudessa toriyrittäjien näkökulmasta.
Suoritimme tutkimuskyselyn toriyrittäjille Maalismarkkinoilla 11. - 12.3.2009 välisenä aikana. Saimme kyselyyn 67 vastausta, mikä oli mielestämme resursseihimme nähden hyvä määrä. Kyselylomakkeessa tiedusteltiin torikauppiaiden taustatietoja, torin markkinointia, torin tulevaisuutta sekä yleisiä asioita toritoiminnasta. Lomakkeella oli 30 kysymystä, joista osa oli kvantitatiivisia ja osa kvalitatiivisia. Joissakin kvantitatiivisissa kysymyksissä toriyrittäjillä oli mahdollisuus tarkentaa mielipidettään avoimella vastauksella. Avoimet vastaukset toivat torikauppiaiden omat kehitysideat paremmin esiin.
Mikkelin Hallitustorin tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat torin markkinointi sekä toriyrittäjille että asiak-kaille, tuotteiden tarjonnan monipuolistaminen, erilaisten teematapahtumien järjestäminen, uusien toriyrittäjien saaminen, yleisten palveluiden kehittäminen ja lapsiperheiden huomioon ottaminen entistä paremmin toritoiminnassa. Tulevaisuudessa on tärkeää, että Mikkelin kaupunki, Torikauppiasyhdistys ja toriyrittäjät toimivat yhteistyössä entistä tiiviimmin tehdessään Mikkelin Hallitustoria koskevia päätöksiä.
Toimeksiantajallamme, Mikkelin kaupungilla on mahdollisuus käyttää hyödyksi opinnäytetyöstämme saatuja kehitysideoita kehittäessään Hallitustoria.
Päätutkimusongelmamme on, kuinka Mikkelin Hallitustorin markkinointia voitaisiin kehittää. Olemme selvittäneet toriyrittäjien mielipiteitä torin toiminnasta, kehittämisestä, tulevasta toriparkista ja tulevaisuuden näkymistä. Käsittelemme myös torin vetovoimaisuutta ja elinkelpoisuutta tulevaisuudessa toriyrittäjien näkökulmasta.
Suoritimme tutkimuskyselyn toriyrittäjille Maalismarkkinoilla 11. - 12.3.2009 välisenä aikana. Saimme kyselyyn 67 vastausta, mikä oli mielestämme resursseihimme nähden hyvä määrä. Kyselylomakkeessa tiedusteltiin torikauppiaiden taustatietoja, torin markkinointia, torin tulevaisuutta sekä yleisiä asioita toritoiminnasta. Lomakkeella oli 30 kysymystä, joista osa oli kvantitatiivisia ja osa kvalitatiivisia. Joissakin kvantitatiivisissa kysymyksissä toriyrittäjillä oli mahdollisuus tarkentaa mielipidettään avoimella vastauksella. Avoimet vastaukset toivat torikauppiaiden omat kehitysideat paremmin esiin.
Mikkelin Hallitustorin tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat torin markkinointi sekä toriyrittäjille että asiak-kaille, tuotteiden tarjonnan monipuolistaminen, erilaisten teematapahtumien järjestäminen, uusien toriyrittäjien saaminen, yleisten palveluiden kehittäminen ja lapsiperheiden huomioon ottaminen entistä paremmin toritoiminnassa. Tulevaisuudessa on tärkeää, että Mikkelin kaupunki, Torikauppiasyhdistys ja toriyrittäjät toimivat yhteistyössä entistä tiiviimmin tehdessään Mikkelin Hallitustoria koskevia päätöksiä.
Toimeksiantajallamme, Mikkelin kaupungilla on mahdollisuus käyttää hyödyksi opinnäytetyöstämme saatuja kehitysideoita kehittäessään Hallitustoria.