Paikantavien turvapuhelimien valinnassa ja hankinnassa huomioitavia seikkoja
Rantanen, Kirsi (2013)
Rantanen, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104210
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää turvapuhelimien tärkeimmät ominaisuudet, miten hankintaprosessi etenee ja mitä ongelmia niissä on esiintynyt. Lisäksi kartoitettiin paikantavien turvapuhelimien tarjontaa.
Tutkimus suoritettiin empiirisenä tutkimuksena ja tutkimusotteena käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua, sähköisessä muodossa olevaa kyselylomaketta. Kysely lähetettiin Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueen kuntien vanhuspalveluiden toimijoille, joiden oletettiin tietävän kuntansa turvapuhelinasioista. Kysely lähetettiin 58 kuntaan 103:lle yhteyshenkilölle. Kuntatasolla vastausprosentti oli 41,4 %.
Paikantavia turvapuhelimia oli vastaajien kunnissa käytössä vähän. Turvapuhelimella pyritään yleisimmin lisäämään asiakkaan turvallisuudentunnetta ja se hankitaan perussairauden tai kaatuilun vuoksi, yleensä omaisen aloitteesta. Turvapuhelimen hankinnassa todettiin tärkeäksi se miten hälytysten vastaanotto ja jatkotoimenpiteet hoidetaan. Hälytykset on parasta ohjata ensisijaisesti hälytyskeskukseen. Palveluntarjoajan tuottamat palvelut kuten asennus- ja tukipalvelut osoittautuvat myös tärkeiksi, laitteiden toimitusaikavaatimukset sekä laitteiden akun kapasiteetti ja lataukseen liittyvät seikat. Tutkimuksessa todettiin hälytyksen yhteydessä kaksisuuntaisen puheyhteyden tärkeys ja paikantavan turvarannekkeen ulkonäkö, koska suurimpana ongelmana nähtiin asiakkaan haluttomuus käyttää turvaranneketta.
Tutkimus suoritettiin empiirisenä tutkimuksena ja tutkimusotteena käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua, sähköisessä muodossa olevaa kyselylomaketta. Kysely lähetettiin Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueen kuntien vanhuspalveluiden toimijoille, joiden oletettiin tietävän kuntansa turvapuhelinasioista. Kysely lähetettiin 58 kuntaan 103:lle yhteyshenkilölle. Kuntatasolla vastausprosentti oli 41,4 %.
Paikantavia turvapuhelimia oli vastaajien kunnissa käytössä vähän. Turvapuhelimella pyritään yleisimmin lisäämään asiakkaan turvallisuudentunnetta ja se hankitaan perussairauden tai kaatuilun vuoksi, yleensä omaisen aloitteesta. Turvapuhelimen hankinnassa todettiin tärkeäksi se miten hälytysten vastaanotto ja jatkotoimenpiteet hoidetaan. Hälytykset on parasta ohjata ensisijaisesti hälytyskeskukseen. Palveluntarjoajan tuottamat palvelut kuten asennus- ja tukipalvelut osoittautuvat myös tärkeiksi, laitteiden toimitusaikavaatimukset sekä laitteiden akun kapasiteetti ja lataukseen liittyvät seikat. Tutkimuksessa todettiin hälytyksen yhteydessä kaksisuuntaisen puheyhteyden tärkeys ja paikantavan turvarannekkeen ulkonäkö, koska suurimpana ongelmana nähtiin asiakkaan haluttomuus käyttää turvaranneketta.