INTEREST RATE RISK MANAGEMENT: PRACTICES AND SOLUTIONS IN A VIETNAMESE JOINT STOCK COMMERCIAL BANK.
Cao, Duong (2013)
Cao, Duong
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104264
Tiivistelmä
Liikepankeille on ominaista, että niiden tulot muodostuvat pääasiallisesti nettokorkotuloista, jotka on mahdollista johtaa taseessa olevien omaisuuserien ja velkojen erotuksesta. Tämän yhteyden takia pankin tuotto saattaa vaihdella korkotason vaihtelun seurauksena. Viime vuosina kasvaneen korkotason volatiliteetin vuoksi vietnamilaiset liikepankit ovat kohdanneet vaikeuksia koettaessaan luoda vahvoja korkohallintaohjelmia, joiden avulla olisi mahdollista suoriutua markkinoiden haasteista, maksimoida liikevoitto sekä saavuttaa kilpailullista etua. Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä esimerkkiliikepankin vara- ja velkakomitean tehokkuus pankkien korkotason hallinnassa, ja komitean velvollisuudet riskinhallinnassa benchmarkingin kansainvälisten standardien mukaan. Lisäksi tarkoituksena on tuoda esille vietnamilaisten korkomarkkinoiden ja säännöstelyjen menettelytapoja. Tutkimusta tehtäessä on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä, joiden lisäksi perusteelliset haastattelutilanteet on tehty Skype-palvelun avulla. Haastattelut saatiin kahdelta ylemmältä johtajalta ja haastattelujen lisäksi viidelle työntekijälle lähetettiin kysely sähköpostitse. Lisäksi tutkimusta ei olisi ollut mahdollista tehdä ilman tietoja Vietnamin valtionpankilta, jotka olivat välttämättömiä tutkimuksen onnistumisen kannalta. Lisäksi tärkeiksi lähteiksi nousivat myös pankin menettelytavat sekä raportit. Tulokset osoittavat, että tutkimuksen kohteena olleiden pankkien korkojen riskienhallinta on keskinkertaisella tasolla, mikä viestii mittausmenetelmien, riskien simuloinnin ja suojaamisen sekä tietojen keräämiseen ja arvioimiseen käytetyn informaatioteknologian puutteellisuudesta. Lisäksi joitakin pankkien operationaalisia ongelmia käsiteltiin ja parannettiin. Tällaisia ongelmia olivat muun muassa henkilöstön koulutuksen laatu, päätöksentekoprosessit sekä taseen asemointi. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset edesauttoivat merkittävästi pankkia toimintojen parannuksissa sekä tarjosivat hyödyllisiä suosituksia tulevaisuuden tutkimuksia varten.