Hoitotyön opiskelijoiden opetus- ja ohjausosaamisen kehittyminen ja kokemukset Soteekki-harjoittelun aikana
Eloranta, Hanna-Mari (2013)
Eloranta, Hanna-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, miten viiden viikon ohjattu harjoittelu hyvinvointi- ja terveysalueiden oppimiskeskus Soteekissa kehittää hoitotyön opiske-lijan opetus- ja ohjaus taitoja. Tavoitteena oli saada tutkittua tietoa siitä, miten sai-raanhoitajien ja terveydenhoitajien opetus- ja ohjausosaaminen Soteekki-harjoittelussa kehittyy. Tutkimustulosten perusteella harjoittelua Soteekissa voidaan kehittää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakemuodossa olevalla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että strukturoituja kysymyksiä. Tutkimus on kvan-titatiivinen eli määrällinen. Kysely lähetettiin kaikille niille hoitotyön opiskelijoille (N=49), jotka ovat suorittaneet harjoittelunsa palvelukeskus Soteekissa syksyllä 2012. Kyselyyn vastasi 20 henkilöä, eli vastausprosentti on 40,8%. Kyselylomakkeen tuottamat vastaukset käsiteltiin Tixelillä. Tuloksia kuvattiin prosentteina sekä ha-vainnollistettiin sanallisesti, graafisesti ja kuvioilla. Avointen kysymysten tulokset käsiteltiin sisällön analyysillä ja niitä havainnollistettiin suorilla lainauksilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Soteekki-harjoittelun aikana ryhmänohjaustaidot kehittyvät eniten. Yli puolet vastaajista koki kehittyneensä myös yksilöiden ohjaami-sessa. Vastausten perusteella Soteekissa ei juurikaan käytetä kirjallista ohjausta.. Tutkimustuloksista käy ilmi, että harjoittelu Soteekissa kehittää myös ohjaustilanteiden suunnittelutaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Noin puolet vastaajista koki Soteekki-harjoittelun hyödylliseksi moniammatillisen yhteistyön ja ohjaustaitojen kehittymisen vuoksi. Toinen puoli vastaajista piti Soteekki-harjoittelua mukavana, mutta ei ammattiin kehittymisen kannalta tärkeänä harjoitteluna.
Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakemuodossa olevalla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että strukturoituja kysymyksiä. Tutkimus on kvan-titatiivinen eli määrällinen. Kysely lähetettiin kaikille niille hoitotyön opiskelijoille (N=49), jotka ovat suorittaneet harjoittelunsa palvelukeskus Soteekissa syksyllä 2012. Kyselyyn vastasi 20 henkilöä, eli vastausprosentti on 40,8%. Kyselylomakkeen tuottamat vastaukset käsiteltiin Tixelillä. Tuloksia kuvattiin prosentteina sekä ha-vainnollistettiin sanallisesti, graafisesti ja kuvioilla. Avointen kysymysten tulokset käsiteltiin sisällön analyysillä ja niitä havainnollistettiin suorilla lainauksilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Soteekki-harjoittelun aikana ryhmänohjaustaidot kehittyvät eniten. Yli puolet vastaajista koki kehittyneensä myös yksilöiden ohjaami-sessa. Vastausten perusteella Soteekissa ei juurikaan käytetä kirjallista ohjausta.. Tutkimustuloksista käy ilmi, että harjoittelu Soteekissa kehittää myös ohjaustilanteiden suunnittelutaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Noin puolet vastaajista koki Soteekki-harjoittelun hyödylliseksi moniammatillisen yhteistyön ja ohjaustaitojen kehittymisen vuoksi. Toinen puoli vastaajista piti Soteekki-harjoittelua mukavana, mutta ei ammattiin kehittymisen kannalta tärkeänä harjoitteluna.