Sanoista kuviksi, kuvista tanssiksi: apuja kehonymmärryksen opettamiseen
Nyyssönen, Tiia (2013)
Nyyssönen, Tiia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154389
Tiivistelmä
Tarkoituksenani on ollut tutkia visuaalisten kuvien toimivuutta baletinopetuksen apuna. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössäni tutkin kuvien käyttöä kehonymmärryksen opetuksen tukena.
Työni tavoitteena oli selvittää, oppivatko oppilaat kuvista ihmisen anatomiaa sekä oman kehon hahmottamista.
Baletinopiskelussa etenkin nuorille oppijoille ihmiskehon hahmottaminen tanssiteknisten asioiden yhteydessä saattaa olla haastavaa. Kuitenkin koen tämän asian yhdeksi peruspilariksi baletin opiskelun kannalta. Niinpä halusin tutkia, millä tavoin saisin nuoren balettioppilaan oivaltamaan oman anatomisen tietouden ja ymmärryksen merkityksen.
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus. Tein kuvien käyttöön liittyviä kyselyitä 9–14 -vuotiaiden baletinharrastajien keskuudessa. Kohderyhmäksi valikoituivat omat opetusryhmäni. Heille esittämäni kirjalliset ja pienimuotoiset suulliset kyselyt auttoivat saavuttamaan vastauksia tutkimuskysymyksiini. Subjektiivisen lähestymisen vuoksi en pidä tuloksiani yleispätevinä.
Oppilaat kokivat kuvista olevan apua kehontuntemuksen ja -tietämyksen opetuksen yhteydessä. Kuvat olivat mieluinen lisä oppimaan oppimisen tueksi.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu baletinopettajille avuksi omaan opetustyöhön. Pyrkimyksenäni on tarjota apuja opettamiseen niin anatomisen ymmärryksen kuin kehontuntemuksenkin osalta.
Työni tavoitteena oli selvittää, oppivatko oppilaat kuvista ihmisen anatomiaa sekä oman kehon hahmottamista.
Baletinopiskelussa etenkin nuorille oppijoille ihmiskehon hahmottaminen tanssiteknisten asioiden yhteydessä saattaa olla haastavaa. Kuitenkin koen tämän asian yhdeksi peruspilariksi baletin opiskelun kannalta. Niinpä halusin tutkia, millä tavoin saisin nuoren balettioppilaan oivaltamaan oman anatomisen tietouden ja ymmärryksen merkityksen.
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus. Tein kuvien käyttöön liittyviä kyselyitä 9–14 -vuotiaiden baletinharrastajien keskuudessa. Kohderyhmäksi valikoituivat omat opetusryhmäni. Heille esittämäni kirjalliset ja pienimuotoiset suulliset kyselyt auttoivat saavuttamaan vastauksia tutkimuskysymyksiini. Subjektiivisen lähestymisen vuoksi en pidä tuloksiani yleispätevinä.
Oppilaat kokivat kuvista olevan apua kehontuntemuksen ja -tietämyksen opetuksen yhteydessä. Kuvat olivat mieluinen lisä oppimaan oppimisen tueksi.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu baletinopettajille avuksi omaan opetustyöhön. Pyrkimyksenäni on tarjota apuja opettamiseen niin anatomisen ymmärryksen kuin kehontuntemuksenkin osalta.