Organisaation hierarkkisuuden vaikutus yksilön tarpeiden toteutumiseen työssä
Volama, Anssi (2009)
Volama, Anssi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia organisaation hierarkkisuuden vaikutusta yksilön tarpeiden toteutumiseen työssä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mikä vaikutus hierarkkisen organisaation toimintatavoilla on työn sisällöllisiin tekijöihin ja sitä kautta itse työntekijään.
Opinnäytetyössä on tarkasteltu tarpeiden muodostumista ja motivaatioteorioiden merkitystä käyttäytymisemme selittäjänä. Näiden kokonaisuuksien pohjalta jaettiin organisaatiossa tehtävä työ sisällöllisesti motivaatio- ja hygieniatekijöihin. Organisaation työntekijöiden tyytyväisyys näitä tekijöitä kohtaan mitattiin tutkimuksella, jossa otettiin huomioon organisaatiorakenteen keskeiset ulottuvuudet. Näin saatiin selville hierarkkisuuden merkitys organisaation koko toiminnalle ja etenkin tarpeiden toteutumiselle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka pohjautui Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoriaan sekä työn psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden yleiskyselyyn, QPSNordiciin. Kysely suoritettiin huhtikuussa 2009 ja se kohdistui 45:een organisaation kaikista 385 työntekijästä. Vastausprosentiksi muodostui tasan 80 %. Tutkimusaineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmalla SPSS for Windows 16.0 sekä taulukkolaskentaohjelmalla Microsoft Excel.
Tutkimus osoitti, että työyksiköt kokevat organisaation rakenteellisesti voimakkaasti hierarkkiseksi. Jäykkyyden mukana tuomat haitat nousivat organisaatiossa monelta osin paljon hyötyjä suuremmiksi ja sekä työn sisältämiin motivaatio- että hygieniatekijöihin oltiin varsin tyytymättömiä. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että linja-esikuntarakenne ei ole tälle organisaatiolle sopivin rakennevaihtoehto.
Opinnäytetyössä on tarkasteltu tarpeiden muodostumista ja motivaatioteorioiden merkitystä käyttäytymisemme selittäjänä. Näiden kokonaisuuksien pohjalta jaettiin organisaatiossa tehtävä työ sisällöllisesti motivaatio- ja hygieniatekijöihin. Organisaation työntekijöiden tyytyväisyys näitä tekijöitä kohtaan mitattiin tutkimuksella, jossa otettiin huomioon organisaatiorakenteen keskeiset ulottuvuudet. Näin saatiin selville hierarkkisuuden merkitys organisaation koko toiminnalle ja etenkin tarpeiden toteutumiselle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka pohjautui Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoriaan sekä työn psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden yleiskyselyyn, QPSNordiciin. Kysely suoritettiin huhtikuussa 2009 ja se kohdistui 45:een organisaation kaikista 385 työntekijästä. Vastausprosentiksi muodostui tasan 80 %. Tutkimusaineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmalla SPSS for Windows 16.0 sekä taulukkolaskentaohjelmalla Microsoft Excel.
Tutkimus osoitti, että työyksiköt kokevat organisaation rakenteellisesti voimakkaasti hierarkkiseksi. Jäykkyyden mukana tuomat haitat nousivat organisaatiossa monelta osin paljon hyötyjä suuremmiksi ja sekä työn sisältämiin motivaatio- että hygieniatekijöihin oltiin varsin tyytymättömiä. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että linja-esikuntarakenne ei ole tälle organisaatiolle sopivin rakennevaihtoehto.