Puutavaran kaukokuljetus siirtoautolla
Vitikainen, Petri (2013)
Vitikainen, Petri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154396
Tiivistelmä
Työssäni käsitellään ainespuun maantiekuljetuksen nykytilannetta ja mahdollisuuksia tehostaa kuljetuksen kannattavuutta erilaisin teknisin ratkaisuin. Yrittäjät saavat maksun toimitetun puumäärän perusteella. Taksa koostuu tonneista ja ajetusta kilometreistä.
Metsäteollisuus osti yksityismetsistä vuonna 2010 45 milj. m3 puutavaraa. Tästä puutavara määrästä 80 % kuljettiin autolla käyttöpaikkaan. Tästä johtuen merkittävä osa puutavarasta kulkeekin maanteillämme. Puutavaran keskikuljetusmatka on tällä hetkellä 111 km. Keskikuljetusmatka on vuosittain kasvanut noin 3%. Pitkät välimatkat käyttöpaikkojen välillä aiheuttavat suuret logistiset kustannukset.
Kasvaneet kustannukset pakottavat metsäteollisuuden ja yrittäjät etsimään tehokkaampia keinoja kuljettaa puutavaraa enemmän pienemmillä kustannuksilla. Työssäni käsitellään siirtoauton käyttöä puutavaran kaukokuljetuksessa ja mitkä ovat sen edut ja haitat.
Metsäteollisuus osti yksityismetsistä vuonna 2010 45 milj. m3 puutavaraa. Tästä puutavara määrästä 80 % kuljettiin autolla käyttöpaikkaan. Tästä johtuen merkittävä osa puutavarasta kulkeekin maanteillämme. Puutavaran keskikuljetusmatka on tällä hetkellä 111 km. Keskikuljetusmatka on vuosittain kasvanut noin 3%. Pitkät välimatkat käyttöpaikkojen välillä aiheuttavat suuret logistiset kustannukset.
Kasvaneet kustannukset pakottavat metsäteollisuuden ja yrittäjät etsimään tehokkaampia keinoja kuljettaa puutavaraa enemmän pienemmillä kustannuksilla. Työssäni käsitellään siirtoauton käyttöä puutavaran kaukokuljetuksessa ja mitkä ovat sen edut ja haitat.