Päiväkotilasten hyvä päivä
Helisniemi-Närvä, Sari (2013)
Helisniemi-Närvä, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081196
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millainen on lasten ja vanhempien sekä työntekijöiden mielestä päiväkotilasten hyvä päivä ja minkälaisia kokemuksia heillä on kasvatuskumppanuudesta ja omahoitajuudesta.
Haastattelin työssäni kolmea lasta ja kolmea vanhempaa sekä kolmea työntekijää. Vanhempien ja työntekijöiden haastattelut suoritin teemahaastatteluina. Lasten haastattelut suoritin valokuvien avulla. Nämä valokuvat lapset olivat itse ottaneet kertakäyttökameroilla edellisenä päivänä päiväkodin hyvästä päivästä ja siihen liittyvistä asioista.
Aineiston analysoinnin aloitin litteroimalla ensin haastattelut. Sen jälkeen pelkistin havainnot ja sitten yhdistin raakahavaintoja. Käytin aineiston analysoinnissa sisällönanalyysia. Toimin samalla tavalla kaikkien haastattelujen kanssa.
Opinnäytetyössä selvisi, että vanhemmat ovat suhteellisen tyytyväisiä lasten päiväkotipäiviin. Tiedotus ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö kuvattiin puutteelliseksi. Lapset olivat tyytyväisiä päiväkotipäiviin. Yleisenä huoleksi kaikilta haastateltaviltani nousi henkilökunnan liian vähäinen määrä sekä tuttujen sijaisien saatavuus. Tämä huoli nousi myös lasten haastattelussa. Vanhempien kuvaama hyvä päivä päiväkodissa erosi jonkin verran työntekijöiden kuvaamasta hyvästä päivästä. Myös omahoitajan roolin kuvaamisessa oli eroja. Lasten kuvaama hyvä päivä päiväkodissa toi esille kavereiden ja turvallisuuden, tuttujen aikuisten ja tiettyjen välineiden tarpeellisuuden.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asettumalla enemmän lapsen asemaan, mahdollistetaan lapselle entistä enemmän hyviä päiviä päiväkodissa.
Haastattelin työssäni kolmea lasta ja kolmea vanhempaa sekä kolmea työntekijää. Vanhempien ja työntekijöiden haastattelut suoritin teemahaastatteluina. Lasten haastattelut suoritin valokuvien avulla. Nämä valokuvat lapset olivat itse ottaneet kertakäyttökameroilla edellisenä päivänä päiväkodin hyvästä päivästä ja siihen liittyvistä asioista.
Aineiston analysoinnin aloitin litteroimalla ensin haastattelut. Sen jälkeen pelkistin havainnot ja sitten yhdistin raakahavaintoja. Käytin aineiston analysoinnissa sisällönanalyysia. Toimin samalla tavalla kaikkien haastattelujen kanssa.
Opinnäytetyössä selvisi, että vanhemmat ovat suhteellisen tyytyväisiä lasten päiväkotipäiviin. Tiedotus ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö kuvattiin puutteelliseksi. Lapset olivat tyytyväisiä päiväkotipäiviin. Yleisenä huoleksi kaikilta haastateltaviltani nousi henkilökunnan liian vähäinen määrä sekä tuttujen sijaisien saatavuus. Tämä huoli nousi myös lasten haastattelussa. Vanhempien kuvaama hyvä päivä päiväkodissa erosi jonkin verran työntekijöiden kuvaamasta hyvästä päivästä. Myös omahoitajan roolin kuvaamisessa oli eroja. Lasten kuvaama hyvä päivä päiväkodissa toi esille kavereiden ja turvallisuuden, tuttujen aikuisten ja tiettyjen välineiden tarpeellisuuden.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asettumalla enemmän lapsen asemaan, mahdollistetaan lapselle entistä enemmän hyviä päiviä päiväkodissa.